رفع سوء اثر پس از استعلام چک برگشتی

همان طور که در بخش قبلی خواندیم روش هایی برای رفع سوء اثر در شبکه های بانکی وجود دارد که می توان به یکی از آن روش ها توسل جست تا پس از استعلام چک برگشتی در سیستم بانکی، چک برگشتی مذکور رفع سوء گردد. اما در این بخش در صدد این خواهیم بود که به فرض اینکه طبق هیچ یک از شرایط و روش های مذکور پس از استعلام چک برگشتی، اقدامی برای رفع سوء صورت نپذیرفت و به اصطلاح بانکی چک برگشتی مورد نظر رفع سوء اثر نگردید. در این حالت چه باید کرد؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به این سوال و چالش ذهنی شما پاسخ دهیم.

دستورالعمل های بانک مرکزی در خصوص رفع سوء اثر

بانک مرکزی طبق دستورالعمل های خاص خود در خصوص مدت زمان نگهداری چک های برگشتی در سابقه افراد تا پیش از این چنین اعلام کرده بود که در صورتی که مشتری نسبت به رفع سوء اثر سابقه چک برگشتی پس از رویت استعلام چک برگشتی هیچ گونه اقدامی را عملی نسازد، بنا بر بندهای قانونی درج شده در دستورالعمل بانک مرکزی سابقه هر چک برگشتی پس  از سپری شدن مدت هفت سال پس از تاریخ صدور اولیه چک مبنی بر عدم پرداخت آن به صورت کاملا خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء می گردد. این دستورالعمل به عنوان یک تبصره پیش روی افراد تا سالها قرار داشته و افراد نسبت به آن رفع سوء می شدند. ضمن اینکه مقررات و قوانینی که در این بند از دستورالعمل بانک مرکزی پس از استعلام چک برگشتی و عدم رفع سوء اثر ارائه شده است به تمامی چک های برگشتی موجود در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی قابل سرایت می باشد.

رفع سوء اثر پس از استعلام چک برگشتی

چک برگشتی

طبق این دستور العمل در صورتی که مشتری سابقه چک برگشتی داشته باشد، بر تمامی بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی واجب و ضروری است که تا زمان رفع سوء اثر چک برگشتی از ارائه خدماتی که در زیر می آید مطابق این دستورالعمل نسبت به مشتری اجتناب ورزند:

اعطای هر گونه تسهیلات بانکی چه ارزی و چه ریالی
افتتاح هر گونه حساب سپرده جدید به فرد مذکور چه قرض الحسنه و چه سرمایه گذاری
عدم ارائه دسته چک به فرد دارای سابقه چک برگشتی
باز کردن اعتبارات اسنادی و صدور ضمانت نامه چه ارزی و چه ریالی
ارائه هر گونه خدمات بانکی الکترونیکی چه صدور انواع کارت های الکترونیکی و تمدید آن ها و چه کارت های خرید، اعتباری و کیف پول الکترونیکی و...
آخرین دستورالعمل صادره از بانک مرکزی
اما آخرین دستورالعمل صادر شده از بانک مرکزی که جدیدترین دستورالعمل صادر شده در خصوص استعلام چک برگشتی و عدم رفع سوء اثر آن می باشد، به این قرار است که چک های برگشتی شامل مرور زمان نمی گردند. به این منظور که دیگر به مثابه قبل نمی باشد که پس از مدت زمان 7 ساله چک های برگشتی به صورت خودکار رفع سوء گردد؛ بلکه این مدت دیگر برداشته شده است و با مرور زمان 7 ساله دیگر چک های برگشتی رفع سوء نمی گردند. بر اساس رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری طبق نامه ای رسمی به این مصوبه از تیر ماه 96 به بعد قابل اجراء گردیده است. بر حسب این مصوبه افراد پس از استعلام چک برگشتی و صورت ندادن هیچ یک از روش های رفع سوء اثر ، تا زمانی که نسبت به چک برگشتی خود اقداماتی مبنی بر رفع سوء اثر انجام ندهند، سابقه آن ها در سیستم بانکی به هیچ عنوان پاک نمی گردد. بر این اساس افراد می بایست برای رفع سوء اثر خود به یکی از روش های رفع سوء اثر  تمسک بجویند که پیشتر به آن اشاره ورزیدیم. در غیر این صورت سابقه آن ها طبق قانون جدید با مرور زمان پاک نخواهد شد.
جهت استعلام چک برگشتی خود درشبکه بانکی می توانید به سامانه اعتبارسنجی بانکی آیس مراجعه کرده و با وارد کردن شماره موبایل و کد ملی خود به سوابق چک برگشتی خود دسترسی پیداکنید.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.