دنیای پیرامون ما مملو از داده‌های متنوع است. تحلیل و ترکیب و پردازش این داده‌ها اطلاعات در خور توجهی را در زمینه‌های متفاوت فراهم می‌سازد‌. این داده‌ها حتی قدرت تغییر زندگی‌ افراد را دارند. به خصوص در زمینه مالی، تحلیل داده‌های مالی و اعتباری افراد منجر به نمایان ساختن وضعیت اعتباری و مسئولیت‌‌پذیری مالی آن‌ها می‌شود و دورنمایی از وضعیت اعتباری آن‌ها در آینده را ترسیم می‌نماید. این اطلاعات به مردم و سازمان‌ها کمک می‌کند به اهداف خود مانند برنامه‌ریزی برای آینده امن و شناخت بهتر مشتریان خود دست یابند و تغییر مثبتی در جوامع ایجاد خواهد کرد. اما تنها تحلیل داده‌ها کافی نیست باید قالبی وجود داشته باشد که از طریق آن بتوان نتایج تحلیل داده‌ها را به آسانی و در کمترین زمان مشاهده کرد. سامانه‌های اعتبار سنجی با ارائه گزارش اعتباری، نمره اعتباری و رتبه اعتباری این امکان را فراهم آورده‌اند. نمره اعتباری تاثیر بسیاری بر زندگی مالی دارد. نمره اعتباری بالا، اعتبار خوب فرد و نمره اعتباری پایین اعتبار کم او را نشان می‌دهد. برخورداری از اعتبار خوب خرید لوازم را تسهیل می‌کند و می‌توان مقدار قابل توجهی پول پس‌انداز کرد. در مقابل اعتبار کم، خرید خانه و ماشین را با مشکل رو به رو می‌کند. میزان اعتبار به اعتباردهنده نشان خواهد داد که متقاضی تا چه اندازه سزاوار دریافت وام و تسهیلات است. اعتباردهنده تصمیمات خود را بر مبنای عواملی مانند گزارش اعتباری، نمره اعتباری، رتبه اعتباری و تاریخچه پرداخت متقاضی اتخاذ خواهد کرد. وام‌دهندگان مکررا نمره اعتباری متقاضیان را بررسی می‌کنند به خصوص هنگامی که می‌خواهند در مورد نرخ بهره تصمیم بگیرند.

تحلیل اطلاعات مالی نمایانگر وضعیت اعتباری

رتبه اعتباری

اعتبار‌دهندگان یک بار در ماه اطلاعات خود را به سامانه اعتبارسنجی ارسال می‌کنند. به عبارت دیگر نمره اعتباری افراد در هر ماه بر مبنای اطلاعات جدیدی که در گزارش اعتباری ثبت می‌شود، تغییر می‌کند. تغییر در نمره اعتباری به تدریج رخ می‌دهد. معمولا در هر ماه تغییرات بسیار اندکی در نمره اعتباری مشاهده می‌شود اما تغییر در رفتار مالی در طی زمان منجر به تغییرات بزرگی در نمره اعتباری خواهد شد. بسیار کم پیش می‌‌آید که تغییر عظیمی در نمره اعتباری (25 نمره یا بیشتر) به سرعت و تنها در یک یا دو ماه رخ دهد. معمولا این تغییرات بزرگ نتایج مستقیم تغییر در تاریخچه پرداخت است. همین‌طور یک دیرکرد پرداخت قابل توجه (سی روز یا بیشتر) بسیار به نمره اعتباری ضربه خواهد زد. هر چقدر سابقه بدهی‌ها قدیمی‌تر باشد به نمره اعتباری آسیب بیشتری وارد خواهد شد. بنابراین باید سریع تغییرات منفی را ردیابی کرد.

تاریخچه پرداخت نقش کلیدی در تعیین اعتبار شما ایفا می‌نماید. وام‌دهنده به کسی که در تاریچه پرداختش سابقه دیرکرد پرداخت و بدهی معوق دارد اعتبار نخواهد داد. پرداخت به موقع تسهیلات و وام‌ها در تاریخچه پرداخت منعکس و موجب بهبود اعتبار خواهد شد.

آیا نداشتن تاریخچه اعتباری نشان‌دهنده اعتبار بد است؟

نداشتن تاریخچه اعتباری به این معنا است که سابقه رفتار مالی و بدهی وجود ندارد اما نبود نمره اعتباری اجاره آپارتمان، اتخاذ وام خودرو یا مسکن و دریافت کارت اعتباری را سخت می‌کند زیرا اطلاعاتی از میزان اعتبار و پایبندی به تعهدات شخص در دسترس نیست و اشخاص می‌بایست از روش‌های جایگزین دیگر برای اثبات مسئولیت‌پذیری مالی خود استفاده نمایند. برای افرادی که سابقه رفتار مالی ندارند و به غیر از کد ملی اطلاعات هویتی دیگری از آن‌ها موجود نمی‌باشد گزارش اعتباری نوع 1 و برای افرادی که سابقه رفتارمالی ندارند اما اطلاعات هویتی ایشان موجود می‌‌باشد گزارش اعتباری نوع 2 صادر می‌گردد.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.