با استفاده از سامانه‌ اعتبارسنجی افراد دارای سوابق اعتباری به فرصت‌هایی دست خواهند یافت که منجر به بهبود کیفیت زندگی آن‌ها خواهد شد. سازمان‌ها تصمیمات مبتنی بر ریسک خود را با سهولت بیشتری اتخاذ خواهند کرد و افراد اطلاعات شخصی خود را به‌ آسانی مدیریت خواهند کرد.

همان طور که هر شخص از کودکی تا میانسالی مراحل مختلفی را مانند فارغ التحصیلی، ازدواج و ... می‌گذراند و حتی در طی یک سال اتفاق‌های تلخ و شیرین بسیاری برای او رخ می‌دهد. گزارش اعتباری و زندگی مالی صاحبان سوابق مالی نیز در طی یک سال دستخوش تغییرات مثبت و منفی بسیاری می‌شود که ردیابی و بررسی این تغییرات بسیار ضروری است. گزارش اعتباری و نمره اعتباری بخش بسیار مهمی از زندگی مالی یک شخص را تشکیل می‌دهد که حتی نمی‌توان دنیا را بدون وجود آن تصور کرد. نمره اعتباری میزان ثروت یا موفقیت را اندازه نمی‌گیرد و تنها رابطه شخص با بدهی‌هایش را نشان می‌دهد. واژه بدهی برای بسیاری از اشخاص یاد‌آور احساساتی مانند ترس، استرس، نا امیدی و اضطراب است. اما اقدامات بسیاری وجود دارد که می‌توان با انجام آن‌ها از شر بدهی‌ها و احساسات منفی آن خلاص شد.

روشهای افزایش نمره اعتباری

روشهای افزایش نمره اعتباری

چگونه می‌توان موارد منفی کاهش‌دهنده رتبه اعتباری را از گزارش اعتباری حذف کرد؟

اگر می‌خواهید موارد منفی کاهش‌دهنده رتبه اعتباری را از گزارش اعتباری خود حذف کنید. باید ابتدا یک نسخه از گزارش اعتباری خود از سامانه اعتبارسنجی آیس تهیه کنید. سپس موارد منفی گزارش اعتباری مانند سابقه چک برگشتی،  بدهی‌های سر رسید شده پرداخت نشده، سابقه زیاد بودن تعداد استعلام‌ها توسط اعضای سامانه را به دقت بررسی کنید. هنگامی که موارد منفی را مشاهده کردید ابتدا در جست‌و‌جوی اطلاعات نادرست باشید. برای مثال ممکن است اطلاعات شخصی شما مانند نام و ... به درستی نوشته نشده باشد یا ممکن است بدهی خود را پرداخت کرده باشید اما به دلیل آنکه هر اعتباردهنده در زمان خاصی از ماه اطلاعات را به سامانه اعتبارسنجی ارسال می‌کند. اطلاعات در سامانه ثبت نشده باشد و با وجود پرداخت بدهی و قسط در سامانه به عنوان بدهکار شناخته شده باشید. لذا در صورت مشاهده هر گونه مغایرت اطلاعات و در صورت اعتراض به محتوای گزارش اعتباری ارائه شده با شماره تلفن های 86084728-86084662-86082841 تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که تنها اعتباردهنده می‌تواند درخواست حذف یا اصلاح اطلاعات شما را برآورده کند. در بعضی اوقات، اطلاعات منفی گزارش اعتباری کاملا دقیق و درست هستند. در این صورت برای اصلاح آن باید به موقع اقدام کرد.

چرا در هنگام اصلاح یا بهبود رتبه اعتباری به بازپرداخت بدهی‌ها توجه می‌کنیم؟

تاریخچه اعتباری تعیین‌کتتده‌ترین شاخص در محاسبه نمره اعتباری یا رتبه اعتباری است. بنابراین بسیار ضروری است که بدهی‌ها و اقساط خود را به موقع پرداخت کنید. بدون دانستن مقدار بدهی خود نمی‌توانید برای بازپرداخت آن برنامه‌ریزی کنید. مواردی چون وام دانشجویی، وام مسکن، وام ماشین از انواع بدهی در نظرگرفته می‌شوند. برای مدیریت پرداخت بدهی می‌توان موارد زیر را انجام داد:

یکی از اولین مراحل، مراجعه به اعتباردهنده به منظور دست یافتن به یک برنامه مقرون به صرفه برای پرداخت است. موقعیت خود را برای وام دهنده شرح دهید و از او بخواهید که شما را در امر بازپرداخت بدهی یاری نماید.
تمام بدهی‌های خود را فهرست‌بندی کنید و مواردی شامل مبلغ بدهی، نرخ بهره و حداقل پرداخت را در نظر بگیرید.
لیست بدهی‌های خود را اولویت‌بندی کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک را در ابتدا انجام دهید. در این صورت تمام انرژی خود را بر روی یک هدف خاص متمرکز کرده‌‌اید و می‌توانید برای رسیدن به اهداف دیگر برنامه‌ریزی کنید. دو نوع استراتزی برای بازپرداخت بدهی وجود دارد که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. استراتژی اول، استراتژی گلوله برفی است، بر مبنای این استراتژی ابتدا بدهی‌های با نرخ بهره کم پرداخت می‌شوند. در این صورت با پرداخت یک بدهی کوچک برای پرداخت بدهی‌های بزرگتر انگیزه پیدا می‌کنید و اثر گلوله برفی ایجاد می‌شود. استراتژی دیگر کاملا متضاد با اثر گلوله برفی است. در این استراتژی ابتدا بدهی‌های با نرخ بهره بیشتر پرداخت می‌شوند .زیرا بدهیهای با نرخ بهره بیشتر سریع رشد می‌کنند و زیاد می‌شوند.
هزینه های خود را ردیابی کنید. به زبان ساده‌تر، هزینه‌های شما نباید از درآمد شما فراتر رود. شما باید بدانید که هر ماه چقدر هزینه می‌کنید؟ و این پول صرف چه مصارفی می‌شود؟به ازای هر پولی که از هزینه‌های خود کسر می‌کنید به درآمد شما افزوده خواهد شد.
به دنبال روش‌هایی برای کسب پول باشید.
البته برخی از اشخاص دریافت گزارش اعتباری را با استعلام بانکی اشتباه می گیرند. درصورتیکه این دو از هم متفاوت هستند در استعلام بانکی مواردی نظیر تسهیلات دریافتی از بانکها و لیزینگها و نیز ضمانتها ذکر نشده است و کامل نیست .در استعلام بانکی نیز تنها گردش مالی و نیز استعلام یکی از حسابهای شخص قابل بررسی می باشد .

با پیروی از مراحل بالا می‌توانید با خیالی آسوده بدهی‌های خود را مدیریت و اعتبار خود را بهبود دهید.

منبع: credittakeoff

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.