نمره اعتباری یا همان امتیاز اعتباری یکی از مهم‌ترین عامل‌های زندگی مالی هر فردی است. بانک‌ها از نمره اعتباری برای تصمیم‌گیری در مورد اعطای وام به متقاضیان استفاده می‌کنند و ارائه‌دهندگان بیمه ماشین از نمره اعتباری در جهت تنظیم نرخ بیمه استفاده می‌نمایند. در حالیکه دانستن عوامل ایجاد یک نمره اعتباری خوب بسیار مهم است. لازم است عواملی که به نمره اعتباری آسیب می‌رساند را نیز بشناسیم. بهبود نمره اعتباری بدون ایجاد اطلاعات مثبت در گزارش اعتباری ممکن نخواهد بود. در حالیکه اقدامات بسیاری جهت بهبود تمره اعتباری می‌توان انجام داد. روش سریع و آسانی برای رساندن امتیاز اعتباری از ضعیف به عالی وجود ندارد. بعضی اقدامات اثر مستقیم بر نمره اعتباری نخواهند داشت، اما پیش شرطی برای اقدامات دیگر هستند که به بهبود نمره اعتباری در سامانه اعتبار سنجی کمک خواهند کرد.

برای بهبود رتبه اعتباری، باید بدانید چه چیزی به نمره اعتباری‌تان آسیب می‌رساند. (نخست یک نسخه از گزارش اعتباری و رتبه اعتباری‌ تهیه کنید.) نمره اعتباری بر طبق سامانه اعتبار سنجی آیس  یک عدد در بازه 0 تا 900 است. در صورت کم بودن رتبه اعتباری باید توضیحی برای آن وجود داشته باشد. 

برای بهبود نمره اعتباری در سامانه‌های اعتبار سنجی می‌توان  اقدامات زیر را انجام داد:

سابقه منفی پرداخت خود را از بین ببرید.
اگر گزارش اعتباری شما حاوی موارد منفی متعدد باشد، باید بدهی‌های گذشته خود را پرداخت کنید و پرداخت‌های مثبت را به گزارش اعتباری‌تان اضافه نمایید. برای شروع ایجاد یک تاریخچه پرداخت مثبت، اگر حساب‌هایتان مسدود هستند یک حساب جدید افتتاح کنید. سپس تمام پرداخت‌های ماهانه را به موقع انجام دهید. به این ترتیب پرداخت منفی تحت شعاع پرداخت‌های مثبت قرار می‌گیرند. البته سوابق منفی پس از گذشت هفت سال از سابقه اعتباری شما حذف خواهند شد. اما ورشکستگی به مدت 10 سال بر گزارش اعتباری شما باقی می‌ماند.

انواع متفاوتی از حساب داشته باشید. اعتبارهای مختلف بگیرید.
داشتن حساب‌های اعتباری مختلف مهم است و موجب بهبود نمره اعتباری می‌شود زیرا به وام‌دهندگان نشان می‌دهد که شما تجربه انواع متفاوتی از حساب‌های اعتباری را دارید.

مطمئن شوید که از حساب‌های قدیمی استفاده می‌‌کنید.
عمر اعتبار 15% سابقه اعتبار شما را  در سامانه اعتبار سنجی تشکیل می‌دهد. آسان‌ترین راه برای بهبود نمره اعتباری استفاده از قدیمی‌ترین حساب به صورت دوره‌ای و در فواصل معین است. متوسط عمر حساب‌ یکی دیگر از عوامل بهبود نمره اعتباری است. نمره اعتباری مقیاسی است که چگونگی مدیریت حساب‌های اعتباری در گذشته را نشان می‌دهد بنابراین عمر قدیمی‌ترین حساب و متوسط عمر همه حساب‌ها را در نظر می‌گیرد. اگر حسابی نداشته باشید یا همه حساب‌هایی که دارید مسدود باشند نمره اعتباری خوبی نخواهید داشت. افتتاح حساب‌های جدید متعدد، متوسط عمر اعتبار شما را پایین می‌آورد. بنابراین از افتتاح حساب‌های غیر ضروری پرهیز کنید.

چگونه نمره اعتباری را در سامانه‌های اعتبارسنجی بهبود دهیم؟

افزایش رتبه و نمره اعتباری

اجازه دهید از استعلام آخرتان زمان بگذرد.
هر بار که درخواست مشاهده گزارش اعتباری می‌دهید این استعلام در گزارش اعتباری شما درج می‌شود. استعلام‌ها فقط به مدت 2 سال در گزارش اعتباری شما نمایش داده می‌شوند. اما فقط به مدت 12ماه بر نمره اعتباری شما تاثیر می‌گذارند. استعلام‌ها 10 درصد نمره اعتباری شما را تشکیل می‌دهند.

تمام صورت حساب‌های‌تان را به موقع پرداخت کنید.
مهم‌ترین اقدامی که بر نمره اعتباری شما تاثیر می‌گذارد پرداخت به موقع بدهی‌ها است. هر چقدر پرداخت‌های به موقع‌تری داشته باشید بهبود نمره اعتباری‌تان بیشتر خواهد بود. حتی یک سابقه دیر پرداخت کردن نشان می‌دهد که عادت‌های اعتباری بدتان را تغییر نداده‌اید. بنابراین مطمئن شوید که همیشه به موقع پرداخت می‌کنید.

در آخر شما ممکن است همه اقدامات درست را برای بهبود نمره اعتباری انجام دهید به عنوان مثال حساب‌های جدید افتتاح کنید، تمام بدهی‌های خود را پرداخت نمایید و صورت حساب‌های خود را به موقع پرداخت کنید اما هنوز بهبودی در نمره اعتباری‌تان مشاهده نشود. حالا بهترین کاری که باید انجام دهید انتظار است.. زمان می‌برد تا نمره اعتباری‌تان از اطلاعات منفی به اطلاعات مثبت تغییر یابد. صبور باشید و نمره اعتباری‌تان را در ماه‌های آینده چک کنید تا ببینید هنوز کدام عامل ریسک بر نمره اعتباری شما تاثیر منفی می‌گذارد.

البته در سامانه اعتبارسنجی آیس موارد فوق کمی متفاوت است و می‌توان جهت بهبود رتبه اعتباری خود درسامانه اعتبار سنجی آیس به موارد زیر اشاره نمود :

  1. رفع سوء اثر چک‌های برگشتی
  2. پرداخت اقساط عقب افتاده وام‌های بانکی
  3. پرداخت اقساط لیزینگ‌ها
  4. پرداخت بدهی‌های مالیاتی
  5. پرداخت به موقع اقساط توسط اشخاصی که شما ضمانت آن‌ها را در شبکه بانکی و لیزینگ‌ها کرده‌اید.

منبع: Thebalance

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.