دریافت تسهیلات بانکی با در نظر گرفتن اعتبارسنجی

برای دریافت تسهیلات بانکی، نیاز به داشتن رتبه اعتباری بالا در گزارش اعتبارسنجی است. به واقع اگر شما بخواهید در هر یک از بانک های عامل، وامی را دریافت کنید؛ می بایست از رتبه اعتباری بالایی برخوردار بوده باشند. بدین ترتیب است که می توانند وام ها یا تسهیلات بانکی مختلفی را دریافت کنند. اما همان طور که می دانید؛ پس از دریافت این گونه از وام ها، مبلغی از وام اعطاء شده به مشتری توسط بانک ها، بلوکه می شود. به این صورت که فرد وام گیرنده حق استفاده از آن را تا پایان اقساط بانکی خویش ندارد. بنابراین می بایست همواره نسبت به بازپرداخت بدهی ها و اقساط خویش به بانک ها متعهد و پای بند باشد تا بتواند همیشه با رتبه اعتباری بالای خود از وجود تسهیلات بانکی مختلف نهایت بهره وری را داشته باشد. اما در گزارشی که اخیراً از رئیس کل بانک مرکزی اعلام شده است؛ این قوانین با اندکی تغییر رو به رو شده است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

 دیگر خبری از بلوکه شدن تسهیلات بانکی نخواهد بود

همان گونه که گفته شد؛ تا پیش از این بانک ها پس از اعطای تسهیلات بانکی به مشتریان خویش، مبلغی از تسهیلات آن ها را بلوکه می ساختند. اما در آخرین گزارش هایی که از رئیس بانک مرکزی درج شده است؛ دیگر خبری از بلوکه شدن وام نیست. به این صورت که آقای صالح آبادی به این امر اذعان داشتند. بلوکه کردن بخشی از تسهیلات بانکی توسط بانک ها و سایر موسسه های مالی و اعتباری غیر بانکی به مشتریان خود، ممنوع شده است. البته بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، این قانون جدید در تیر ماه سال 99 آمده است و ممنوعیت حاصل آمده است. اما با توجه به بی توجهی های برخی از بانک ها به این مسئله، رئیس کل بانک مرکزی دوباره تصریح نمودند. بانک ها به هیچ عنوان حق بلوکه کردن بخشی از تسهیلات بانکی مشتریان خود را ندارند. بنابراین کلیه بانک ها موظف به رعایت سازی این قانون هستند.

دیگر خبری از بلوکه شدن تسهیلات بانکی توسط بانک ها نخواهد بود

رئیس کل بانک مرکزی و خبر ممنوعیت بلوکه شدن تسهیلات بانکی

با بانک های متخلف برخورد قانونی می شود

پس از اینکه رئیس بانک مرکزی گزارش خود را در خصوص تسهیلات بانکی اعلام نمودند. به این مسئله نیز اشاره کردند که تمامی بانک ها می بایست به قوانین ابلاغ شده توجه داشته باشند. چرا که در صورت عدم رعایت آن، این بانک ها به هیئت انتظامی بانک مرکزی معرفی خواهند شد. بدین ترتیب با بانک های متخلف به طور جد برخورد قانونی خواهد شد. بنابراین به طور کلی بلوکه کردن بخشی از تسهیلات بانکی، خبر خوبی برای مشتریان بانکی است. به این صورت که آن دسته از کسانی که رتبه اعتباری خوبی دارند؛ می توانند از وام های خود به طور تمام و کمال استفاده کنند. البته در این گزارش به این موضوع مهم نیز اشاره شده است. در صورتی که بخشی از تسهیلات را بلوکه می کنند؛ می بایست به آن بخش از پول بلوکه شده، به صورت وثیقه نقدی نزد بانک ها به عنوان سپرده، سود علی الحساب تعلق بگیرد. به واقع تنها با این شرط است که بانک ها می توانند مبلغی از تسهیلات بانکی مشتریان خویش را بلوکه کنند.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

مهدی نوشت : 1400/11/30
سلام میخواستم ببینم ضامن چه کسانی شده ام
پاسخ
آیس نوشت : 1400/11/30
مهدی عزیز، در صفحه اول سایت ( صفحه خانه )، بعد از وارد کردن شماره همراه و کد ملیتان، می توانید استعلام وام های ضمانت شده خود را دریافت کنید و بدانید ضامن چه اشخاصی و با چه کد ملی شده اید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.