بررسی قوانین ضامن شدن

حتماٌ میدانید که برای دریافت وام از بانک، نیاز به یک ضامن خواهید داشت، ضامن، به بانک متعهد می شود که اگر بنا به دلایل مختلف فرد وام گیرنده نتوانست اقساط وام را پرداخت نماید، اقساط عقب افتاده را بپردازد تا مشکلی برای بانک در زمینه تامین سرمایه به وجود نیاید. ولی اگر وام گیرنده قسط ندهد، در این صورت ضامن به دردسر افتاده و باید به تعهد خود عمل نماید و راهی جز این نخواهد داشت.

اما آنچه که در ادامه می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم، بررسی قوانین ضامن شدن است که در قسمت زیر به این قوانین اشاره خواهیم کرد:

  1. یکی از قوانین ضامن شدن این است که ضامن باید دارای شغلی معتبر و حقوق ماهیانه ثابت باشد؛ به اصطلاح فرد ضامن باید کارمند باشد.
  2. ضامن در هنگام عقد قرارداد به بانک این اجازه را خواهد داد که اگر وام گیرنده قسط ندهد، بانک می تواند از حقوق او، اقساط وام را برداشت نماید؛ به همین دلیل هم بابت برداشت قسط به او اطلاع نمی دهد.
  3. ضامن باید به بانک، چک و سفته تحویل دهد تا بانک اگر به حساب خالی ضامن دسترسی پیدا کرد و نتوانست اقساط وام را دریافت کند، چک او را برگشت بزند.
  4. از دیگر قوانین ضامن شدن این است که فرد ضامن باید به درجه مناسبی از عقل و بلوغ رسیده باشد.
  5. همچنین ضامن باید دارای وضع مالی مناسبی باشد تا بتواند اقساط عقب افتاده را متقبل گردد.
  6. ضامن باید ضمانتنامه که در آن کلمات مشخصی مانند «مال شما با من است» را امضا کند و پس از آن امکان فسخ وجود نخواهد داشت.
  7. شخص ضامن بعد از اعتبار سنجی بانکی مورد تایید یا عدم تایید قرار می گیرد.

حکم بازداشت وام گیرنده در چه صورت صادر خواهد شد؟

حکم بازداشت وام گیرنده که با عنوان حکم جلب هم شناخته شده است، در صورتی صادر می شود که شکایتی بر علیه فرد وام گیرنده صورت گرفته باشد و در نتیجه با صدور این دستور و جلب فرد، تحقیقات بیشتری روی او صورت خواهد گرفت تا متهم بودن فرد ثابت شود. همچنین این حکم در هنگام اجرای حکم هم صادر می گردد.

آیا ضامن می تواند از گیرنده تسهیلات شکایت کند؟

اگر وام گیرنده قسط ندهد، چه اتفاقی می افتد؟

حکم بازداشت وام گیرنده دارای چند نوع کلی است؟

در این بخش می خواهیم به بررسی انواع حکم بازداشت فرد وام گیرنده بپردازیم که در قسمت زیر به آنها اشاره شده است:

حکم بازداشت سیار
این حکم به همه کلانتری های حوزه قضایی ابلاغ گردیده و به موجب آن کلانتری ها در پی فرد متواری که نشانی آن نیز وجود ندارد، می گردند تا او را پیدا کرده و بازداشت نمایند.

حکم بازداشت عادی
حکم بازداشت به کلانتری محل زندگی فرد ابلاغ گردیده و در نتیجه فرد را در نشانی دقیقی که از او ثبت شده است،  پیدا کرده و بازداشت می کنند.

در چه صورتی بانک اقدام به توقیف اموال وام گیرنده می کند؟

اگر وام گیرنده قسط ندهد و به دنبال آن فرد ضامن نیز از پرداخت قسط ممانعت کرده و اخطاریه های بانک را جدی نگیرد، بانک این اجازه را دارد که اموال منقول و غیر منقول بدهکار و ضامن را توقیف نماید.

همچنین اگر فرد ضامن موفق به دریافت پول خود بابت پرداخت اقساط وام از بدهکار نشود، با صدور تامین خواسته می تواند از انتقال اموال بدهکار به دیگران جلوگیری کرده و پس از آن هم اموال او را توقیف نماید.

آیا ضامن می تواند از گیرنده تسهیلات شکایت کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر وام گیرنده قسط ندهد، تا هنگامی که مبلغ وام از حساب ضامن کم نشده است، فرد ضامن نمی تواند شکایتی را علیه فرد بدهکار انجام دهد؛ اما به محض برداشت حقوق ضامن از سوی بانک، او این حق و اجازه را دارد که به دلیل عدم پرداخت قسط وام از بدهکار شکایت کند.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

حسین نوشت : 1402/07/25
با سلام واحترام بنده ضامن بودم وام گیرنده فسط هاش خیلی عقب افتاده هست الان میخوام وام بگیرم قسط هاش رو پرداخت نمیکند آیا راهی هست که بیتونم از‌ وام گیرنده شکایت نمایملطفا راهنمایی کنین؟ممنون
پاسخ
بهروز صالحی نوشت : 1402/12/05
متاسفانه هیچ راهی نیست و باید تا اخرین قسط از ضامن برداشت شود نمیگم سفته چک از وام گیرنده داشته باشی بتونی از طریق دادگاه ازش شکایت کنی
علیرضا محمدی نوشت : 1402/06/12
سلام میخوام ضامن یکی از دوستان بشم برای خرید تاکسی چه ضمانتی ازش بگیرم که اگه قسط هاشو پرداخت نکرد نتواند از ماشین استفاده کنه
پاسخ
احمد رحیم دل نوشت : 1401/05/22
ضمن عرض سلام. ایکاش در ادامه میفرمودید که ضامن به کجا شکایت کنند وچه متن شکایتی بنویسید و چه مدارکی با خود ببرد. سپاس
پاسخ
آیس نوشت : 1401/05/22
آقای رحیم دل عزیز، در ادامه مطالب وبلاگ آیس به مواردی که فرمودید، خواهیم پرداخت.
مریم نوشت : 1401/03/16
با سلام بنده ضامن یک وام ازدواج شده ام. از گیرنده وام هیچ مدرکی زمان ضامن شدم نگرفته ام. گیرنده وام در یک شرکت خصوصی کار میکند. گیرنده وام 4 قسط عقب انداخته و پرداخت کرده است. بانک میخواد هر حساب من برداشت کند. 1- بنده با چه سندی و چه دلایلی میتوانم از گیرنده ولم شکایت کنم؟ 2- ایا رای دادگاه به حکم جلب میباشد ؟ و3- یا میتواندرای داداگاه با برداشت از حساب های دیگر در بانک های دیگر را بگیرم؟
پاسخ
عبدالله رئیسی نوشت : 1400/11/08
با سلام واحترام بنده ضامن بودم وام گیرنده فسط هاش خیلی عقب افتاده هست الان میخوام وام بگیرم قسط هاش رو پرداخت نمیکند آیا راهی هست که بیتونم از‌ وام گیرنده شکایت نمایملطفا راهنمایی کنین؟ممنون
پاسخ
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.