حوزه تسهیلات اعطایی بانک ها و تخلفات موجود در آن

حوزه تسهیلات اعطایی بانک ها، یکی از مسائل مربوط به نظام بانکی است که در صورت عدم نظارت دقیق و درست بانک های عامل بر آن ممکن است با تخلفاتی همراه شود. اما امروزه به جهت رفع این گونه از مشکلات، سامانه استعلام تسهیلات به وجود آمده است که با استفاده از آن می توان این مشکلات را رفع کرد. در جدیدترین برنامه ای که بانک مرکزی به جهت کنترل دارایی های بانک ها صورت داده است؛ توسط سامانه ای مقرر شده است که در حال بررسی فنی است. این سامانه، سامانه سمات ملی نام دارد که سامانه متمرکز الکترونیکی اطلاعات و تسهیلات و تعهدات می باشد. حال اینکه سامانه سمات چیست و چه مشکلاتی را رفع می کند؟ در ادامه به آن پرداخته می شود. پس با ما تا پایان همراه باشید تا بیشتر با سامانه سمات ملی آشنا شویم.

نظارت بر بانک ها در حوزه تسهیلات اعطایی

هوشمندسازی سامانه سمات ملی

سامانه سمات ملی؛ سامانه ای متمرکز الکترونیکی

امروزه نظارت بر عملکرد بانک، از طریق سامانه سمات ملی به عنوان سامانه ای متمرکز الکترونیکی به منظور اطلاعات تسهیلات و تعهدات صورت می پذیرد که در راستای رفع مشکلات پیشین مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که در ماه های گذشته، مشکلاتی در این سامانه وجود داشته است. از جمله انتقادهایی که به آن می شده است؛ ذکر این مسئله بوده است که سامانه سمات ملی تنها به ثبت اطلاعات می پردازد و امکان تحلیل داده در آن وجود ندارد. اما خوشبختانه سامانه سمات ملی امروزه با رفع مشکلات پیشین، گام های مثمر به ثمری در راستای هوشمندسازی برداشته است و امکان داده پردازی و تحلیل محتوای داده ها هم در این سامانه میسر شده است. با این اوصاف سامانه سمات ملی بستری را برای نظام بانکی فراهم آورده است تا امکان نظارت بر عملکرد بانک ها در حوزه های مربوط به حوزه تسهیلات اعطایی بعد از بررسی اعتبار سنجی بانکی فراهم شده و دیگر هیچ گونه تخلفاتی در این حوزه در نظام بانکی به لطف سامانه سمات ملی صورت نمی گیرد. بنابراین با توجه به هوشمندسازی سامانه مذکور، بانک مرکزی می تواند از این سامانه به عنوان یک ابزار نظارتی از آن به خوبی استفاده به عمل آورد.

قابلیت های هوشمندسازی سامانه سمات ملی

سامانه سمات ملی همان طور که گفته شد؛ امروزه به سمت هوشمندسازی گام های رو به جلویی برداشته است و همواره سعی بر فائق آمدن بر مشکلات داشته تا به توسعه و ارتقاء هوشمندسازی روی آورد. قابلیت های هوشمندسازی سامانه سمات ملی در قالب یک تیم تخصصی و بسیار فنی در این حوزه با هدف ارتقای سامانه مذکور و فائق آمدن بر مشکلاتی نظیر: کشف تخلفات در حوزه اعطایی تسهیلات و نیز بررسی و تحلیل داده ها شکل گرفته است.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

مهدی اسفندیاری منعم نوشت : 1402/01/20
اینجانب یک جوان ۲۷ساله تغییر خوبی را که جناب آقای علی صالح آبادی ایجاد کرده و بستر آنرا مهیا کرده و همچنین همکاری بانک ملی با این بستر را تبریک و خوشحالم از انجام کار های درست افراد آگاه واقعا حس خوبی برای همه میسازن با انجام اینکار و کار های بعدیشون در کل ممنونم که قسمتی هست برای بیان کردن نظر و ذهنیت.
پاسخ
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.