ایجاد تغییرات و اصلاحات در نظام تسهیلات دهی بانک ها

با توجه به روی کار آمدن دولت جدید و ضرورت اعتبارسنجی مشتریان با استفاده از رتبه اعتباری آن ها تصمیماتی در خصوص تسهیلات دهی بانک ها صورت پذیرفته است. وزیر محترم اقتصاد در جلسه ای که با مدیر عامل های بانک ها در این خصوص داشته است؛ در خصوص نظام تسهیلات دهی بانک ها صحبت هایی را داشته است تا با تغییرات و اصلاحاتی که در این زمینه ایجاد می کند؛ بتواند دغدغه مردم را در این زمینه به خوبی برطرف کند. چرا که یکی از پرتکرارترین و پربسامدترین سوالات و انتقادهایی که همواره به عنوان دغدغه مردم در نظام بانکی بوده است؛ دریافت تسهیلات بانکی بدون اجحاف در حق افراد بوده است. مسئله ای که در نظام وثیقه سپاری سبب انتقاد مردم بوده است و مردم به عنوان مشتریان حقیقی و حقوقی به دنبال یک نظام منسجم و بهتری بوده اند تا بتوانند با اتکاء به اعتبار سنجی خود و با توجه به نوع رفتار بانکی خویش از این تسهیلات به خوبی بهره مند شوند. به همین جهت به منظور رفع نیاز مردم و برآورده نمودن توقعات و انتظارات آن ها به جای نظام وثیقه سپاری، امروزه از اعتبارسنجی بانکی با رتبه اعتباری هر یک از افراد در سامانه اعتبار سنجی با فاکتورهای بسیار دقیق و منسجم استفاده می شود که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

اعتبارسنجی جایگزین وثیقه سپاری

اعتبارسنجی

اعتبارسنجی جایگزین وثیقه سپاری

در جلسه ای که سید احسان خاندوزی وزیر محترم اقتصاد با مدیر عامل های بانک ها برگزار کرده است؛ محورهایی را در نظام بانکی به تصویب رسانده اند که یکی از آن ها جایگزینی اعتبار سنجی مشتریان بانکی در سامانه اعتبارسنجی با رتبه های اعتباری هر یک از مشتریان بانکی به جای نظام وثیقه سپاری بوده است. به این صورت که هر یک از بانک ها می بایست به جای وثیقه سپاری در خصوص اعطاء یا عدم اعطای تسهیلات بانکی به مشتریان خویش، با توجه به رتبه اعتباری آن ها در سامانه جامع اعتبار سنجی عمل کنند تا در حق هیچ کسی اجحاف نگردد و هر یک از مشتریان بانکی بتوانند با توجه به رتبه اعتباری خود در سامانه اعتبارسنجی پس از یک استعلام ساده بانکی، از تسهیلات بانکی در بانک های مختلف به خوبی بهره مند شوند. بنابراین امروزه دیگر در نظام بانکی به منظور تسهیلات دهی به مشتریان بانکی از وثیقه سپاری آن ها در نزد بانک های عامل تا حد امکان استفاده نمی شود تا به جهت رفع نیاز مردم در زمینه بهره مندی از تسهیلات بانکی از رتبه های اعتباری آن ها در سامانه جامع اعتبارسنجی استفاده شود. استفاده از این سامانه می تواند برای هر یک از مشتریان بانکی مزیت های بسیار زیادی داشته باشد و حتی برای نظام بانکی نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. چرا که به صرف جایگزین سازی روش اعتبار سنجی به جای روش وثیقه سپاری، از یک طرف بانک ها می توانند نسبت به خوش حساب بودن یا بدحساب بودن مشتریان خویش بر حسب رتبه اعتباری آن ها اطمینان حاصل کنند و از طرفی دیگر مشتریان بانک ها نیز بر حسب خوش حساب بودن خود بدون هیچ گونه اجحافی می توانند از تسهیلات و مزایای بانکی به خوبی بهره مند گردند.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.