اعتبار سنجی تمامی افراد حقیقی و حقوقی در سامانه ملی اعتبارسنجی

در سامانه ملی اعتبارسنجی، کلیه افراد حقیقی و حقوقی اعتبار سنجی می شوند. افراد حقیقی را عموم مردم به خود اختصاص می دهند که عملکرد بانکی آن ها نشان دهنده خوش حساب بودن یا بدحساب بودن آن هاست. افراد حقوقی نیز به صاحبان شرکت های مختلف اطلاق می گردد که آن ها نیز از نظر عملکرد بانکی خود مورد ارزیابی و سنجش واقع می گردند. بنابراین در صورتی که یک شرکت بخواهد به منظور افزایش تولید محصولات خود از بانک ها یا سایر نهادهای مالی و اعتباری، وام و تسهیلات مختلفی را دریافت کند؛ می بایست حتما در سامانه ملی اعتبارسنجی، سابقه و پیشینه خوبی را از خود به جای گذاشته باشند تا به عنوان یک فرد حقوقی یا یک صاحب شرکت کوچک و بزرگ بتواند از بانک های مختلف برای شرکت خویش تسهیلات دریافت کند. بنابراین به طور کلی اعتبار سنجی تنها مخصوص افراد حقیقی نبوده؛ بلکه افراد حقوقی نیز در سامانه ملی اعتبارسنجی مورد سنجش و ارزیابی واقع می گردند.

تعریف رتبه اعتباری شرکت ( حقوقی )

اعتبارسنجی افراد حقوقی

تعریف رتبه اعتباری شرکت ( حقوقی )

رتبه اعتباری یا امتیاز اعتباری که در سامانه ملی اعتبارسنجی به هر یک از افراد حقیقی و حقوقی داده می شود؛ نشان دهنده عملکرد و رفتار بانکی آن ها در نظام بانکی می باشد. رتبه اعتباری شرکت ها یا افراد حقوقی را می توان این گونه تعریف کرد: امتیاز اعتباری که سامانه اعتبار سنجی بر حسب رتبه بندی شرکت های کوچک و بزرگ مختلف به آن ها داده می شود؛ را رتبه اعتباری شرکت ها می گویند که بر اساس همین رتبه های اعتباری شرکت هاست که یک شرکت را از سایر شرکت های دیگر تفکیک می بخشند. به این صورت که هر یک از افراد حقوقی در صورتی که تسهیلات بانکی مختلفی را از بانک های عامل گرفته باشند؛ می بایست در موعد مقرر شده نسبت به بازپرداخت بدهی ها و اقساط بانکی خویش اقدامات لازم را صورت بخشند و در صورتی که با چک و دسته چک های مختلف سر و کار دارند؛ تا حد امکان می بایست تمامی هم و غم خویش را برآن داشته تا چک های آن ها برگشت داده نشود. چرا که در صورت برگشت خوردن چک های آن ها، رتبه اعتباری شرکت ها در این سامانه دستخوش تغییراتی می گردد و با افت چشمگیری رو به رو می گردد. اما در صورتی که این دسته از افراد حقوقی نسبت به بازپرداخت بدهی های بانکی و اقساط مختلف خود متعهد و پایبند باشند و از برگشت خوردن چک های خود جلوگیری نمایند؛ رتبه اعتباری شرکت ها یا رتبه اعتباری حقوقی آن ها در سطح بالایی قرار می گیرد تا بدین ترتیب بتوانند به پشتوانه رتبه اعتباری خود باری دیگر از مزایا و تسهیلات مختلف بانکی بهره مند گردند. به همین جهت است که رتبه اعتباری شرکت ها برای افراد حقوقی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و در نظام رتبه بندی شرکت ها نیز، شرکت هایی می توانند در رده های بالایی جای خوش نمایند که از خود رتبه اعتباری بالایی را در سامانه اعتبارسنجی به جای گذاشته باشند. این رتبه ها نشان دهنده عملکرد بانکی افراد حقوقی به عنوان دارنده این شرکت هاست.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

سارینا بابانژاد افغان نوشت : 1400/07/01
خوب بود
پاسخ
رضا شریفی نوشت : 1400/07/01
با سلام بنظرم این سرویس خیلی کمک می‌کنه به سهولت دریافت استعلام و در وقت صرفه جویی میشه ممنون از برنامه خوبتون
پاسخ
منصور صالح زاده نوشت : 1400/07/01
بسیار عالی و دقیق. بهترین روشی که میشه از کل تسهیلاتی که گرفتیم و ضامن شدیم و امتیازاتی که بهمون تعلق گرفته باخبر بشیم. ممنونم
پاسخ
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.