اعتبارسنجی مشتریان بانک با در نظر گرفتن رتبه اعتباری آن ها

اعتبارسنجی مشتریان بانک در نزد بانک های مختلف به منظور اعطای وام به آن ها امری لازم و ضروری است. بانک ها پس از استعلام معوقات بانکی با کد ملی مشتریان خود، مطلع از رتبه اعتباری آن ها می گردند. پس از استعلام بانکی، بانک ها می توانند با توجه به اعتبارسنجی مشتریان خود تصمیم بهتری مبنی بر اعطاء یا عدم اعطای وام به آن ها بگیرند. در همین راستا شرکت ها و موسسه های بسیار زیادی هستند که اقدام به اعتبارسنجی کلیه افراد حقیقی و حقوقی می کنند تا رتبه اعتباری بین 0 تا 900 را برای آن ها با توجه به عملکرد بانکی خود در نظر بگیرند. هر چقدر رتبه اعتباری افراد حقیقی و حقوقی به عدد 900 نزدیک باشد؛ به جهت اختصار عدد A را روی اسم آن افراد حک می کنند و هر چقدر رتبه اعتباری افراد پایین باشد؛ علامت های ( رتیه اعتباری ) B، C و... به افراد کم تر خوش حساب داده می شود که پس از استعلام معوقات بانکی با کد ملی بانک ها متوجه پیشینه و کارنامه منفی آن ها در بازپرداخت اقساط و بدهی های خویش به نظام بانکی می شوند. به طور کلی بانک ها به منظور عدم اجحاف در حق مشتریان خویش و تمایز قائل شدن میان هر یک از آن ها، حتما اعتبارسنجی مشتریان بانک را در نظر می گیرند تا بدین ترتیب پس از اطلاع از رتبه اعتباری هر یک از مشتریان خویش، عملکردی متناسب با رفتاری بانکی مشتریان خویش با هر یک از آن ها داشته باشند.

رتبه اعتباری A چیست؟

اعتبارسنجی مشتریان بانک

رتبه اعتباری A چیست؟

همان طور که گفته شد؛ اعتبارسنجی مشتریان بانکی به منزله تفکیک مشتریان بانکی با توجه به عملکرد هر یک از آن ها می باشد. به همین جهت سامانه جامع اعتبارسنجی به جهت فرق قائل شدن میان هر یک از مشتریان بانکی با سایر مشتریان دیگر، با توجه به عملکرد بانکی هر یک از آن ها، رتبه اعتباری درخور و شایسته آن ها را بر حسب عوامل مختلفی اعلام می دارد. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  •  
  • برگشت خوردن چک یا تعداد چک های برگشتی کم با مبالغ کم یا عدم برگشت چک به طور کلی
  •  
  • پرداخت به موقع قبوض مختلف یا عدم پرداخت یا تاخیر در روند بازپرداخت قبوض
  •  
  • پرداخت به موقع اقساط بانکی یا عدم پرداخت آن به طور کلی یا تاخیر در بازپرداخت اقساط بانکی
  •  
  • مسئولیت پذیری و پای بندی در بازپرداخت تمامی بدهی های بانکی یا عدم التزام به بدهی های بانکی
  •  
  • و...

این عوامل در کنار عوامل ریز و درشت دیگر در نهایت سبب می گردند تا در گزارش اعتبارسنجی مشتریان بانکی، به هر یک از افراد حقیقی و حقوقی رتبه اعتباری داده شود که با علامت های اختصاری A، B، C، D و... داده شود. بنابراین رتبه اعتباری A به منزله این است که فرد مورد نظر در بازپرداخت تمامی بدهی ها و اقساط بانکی خویش فردی ملتزم بوده است و تا جای امکان در پرونده خویش سابقه چک برگشتی نداشته است. این دسته از افراد می توانند همچنان از مزایا و تسهیلات مختلف و متعدد بانکی به خوبی استفاده کنند.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

یدالله فلاح زاده نوشت : 1400/11/15
این جانب نیاز مبرم به وام صد میلیونی دارم برای تعمیر مسکن
پاسخ
محمد تاج الدینی نوشت : 1400/06/24
سلام خدا قوت ممنونم خیلی خوب بود استفاده کردم
پاسخ
سید مسعود داودی نوشت : 1400/06/24
سلام سپاسگزارم
پاسخ
عماد نوشت : 1400/06/22
بنده چک.برگشتی ندارم ولی سیستم شما اشتباها زده چک برگشتی داری
پاسخ
آیس نوشت : 1400/06/22
عماد عزیز ، به روز رسانی گزارش اعتباری معمولا 30 روز می باشد
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.