ارائه تسهیلات بانکی برای افراد و اشخاص مختلف پس از اعتبارسنجی

افراد و اشخاص مختلفی که قصد دریافت تسهیلات بانکی از بانک های مختلف داشته باشند؛ می بایست حتما برای وام خویش به دنبال ضامن یا ضامنین مختلفی باشند که از رتبه اعتباری بالا و شایسته ای در سامانه ملی اعتبارسنجی برخوردار هستند. چرا که بدون ضامن با اعتبار سنجی مناسب پس از استعلام بانکی بانک ها از ارائه هر گونه تسهیلات بانکی به مشتریان خویش خودداری می ورزند. حال این سوال پیش می آید که ضامن کیست و چه شرایطی باید داشته باشد؟ برای اطلاع از شناخت ضامن و شرایط آن با ما تا پایان همراه باشید تا به اطلاعاتی چند در این خصوص بپردازیم.

ضامن کیست و چه شرایطی باید داشته باشد؟

همان طور که می دانید ضامن فردی می باشد که با در دست داشتن اسناد و مدارک رسمی، فردی را در نزد بانک ضمانت می کند که تقاضای وام کرده است. اگر فرد مذکور در بازپرداخت اقساط خویش به بانک خودداری کند و تسهیلات اتخاذ شده خود را به بانک برنگرداند؛ در چنین شرایطی این ضامن است که باید به جای فرد مورد نظر، اقساط بانکی وی را پرداخت نماید. بنابراین ضامن می بایست فردی با گردش حساب مالی بالا بوده و از سامانه اعتبارسنجی رتبه اعتباری خوبی را از آن خود کرده باشد تا بانک ها بتوانند به راحتی به چنین افراد متعهد و خوش حسابی دل بسته و ضمانت وی را بپذیرند. در غیر این صورت بانک ها از پذیرش ضامن یا ضامن هایی با اعتبارسنجی و رتبه بندی پایین امتناع می ورزند و فرد متقاضی می بایست به دنبال ضامن یا ضامنین دیگری باشد. اصلی ترین شرط ضامن در نزد بانک پس از استعلام بانکی از وضعیت اعتبارسنجی فرد مورد نظر، رتبه اعتباری وی می باشد و حتما می بایست فرد مورد نظر گردش مالی بالا و قابل توجهی داشته باشد تا بتواند ضمانت فردی را متقبل شود. اما همیشه ضامن یا ضامنین با رتبه های اعتباری بالا در سامانه اعتبار سنجی نیستند که قادر به ضمانت افراد متقاضی در نزد بانک دارند؛ بلکه موارد دیگری در این راستا نیز می توانند ضامن شوند که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

ضامن کیست و چه شرایطی باید داشته باشد؟

تسهیلات بانکی به اشخاص مختلف پس از اعتبارسنجی

ضامن چه کسی یا چه چیزی می تواند باشد؟

علاوه بر افرادی که با رتبه اعتباری بالا در سامانه اعتبارسنجی می توانند به عنوان ضامن به شمار آیند؛ اشیاء دیگری هم می توانند ضامن به شمار آیند. بنابراین لزوما ضامن یک یا چند شخص نیست؛ بلکه ممکن است به عنوان مثال: یک ملک تجاری با ارزش گذاری کارشناسانه باشد که نقش ضامن را برای یک فرد نزد بانک ایفاء می کند. علاوه بر آن موارد دیگری نیز می توانند به عنوان ضامن به شمار آیند که عبارتند از:

مسدود نمودن حساب پس انداز فرد متقاضی با توجه به میزان مبلغ وام
گرفتن سفته و چک از فرد متقاضی در برخی از بانک ها
بنابراین به طور کلی ضامن هم می تواند یک شخص حقیقی و حقوقی باشد و هم می تواند یک شیء باشد که بانک ها می توانند آن را به عنوان ضامن از فرد متقاضی قبول کنند. اما در صورتی که یک فرد به عنوان ضامن به شمار می آید؛ می بایست حتما از سامانه اعتبار سنجی دارای رتبه اعتباری بالایی باشد.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.