نگاهی ویژه به اعتبارسنجی مشتریان بانک در بانک های مختلف

بانک ها به منظور ارائه تسهیلات بانکی به مشتریان خویش پس از استعلام وام و با در نظر گرفتن اعتبارسنجی مشتریان بانکی تنها در صورت دارا بودن یک فرد حقیقی و حقوقی با رتبه اعتباری بالا، تسهیلات و وام های خویش را به آن ها اعطاء می کنند. اعتبارسنجی مشتریان بانکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. چرا که با در نظر گرفتن این مولفه است که بانک ها می توانند تصمیم بهتری مبنی بر اعطاء یا عدم اعطاء وام ها و تسهیلات بانکی به مشتریان خویش بگیرند. در همین راستا شرکت های اعتبارسنجی بسیار زیادی وجود دارند که رتبه اعتباری افراد حقیقی و حقوقی را به عنوان مشتریان بانکی به صورت لحظه ای رصد می کنند تا در این زمینه بتوانند به بانک های مختلف کمک شایان توجهی کنند. اما اعتبارسنجی مشتریان بانک ها نه تنها برای تسهیلات و وام های بانکی می بایست مورد توجه بانک های عامل قرار گیرد؛ بلکه برای ضمانت نامه نیز اعتبارسنجی مشتریان بانکی بسیار حائز اهمیت می باشد. حال این سوال پیش می آید که ضمانت نامه بانکی چیست و چه کاربردی دارد؟ یا به تعبیری دیگر اعتبارسنجی مشتریان بانک چه تاثیری روی ضمانت نامه بانکی دارد؟ در ادامه به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.(همین الان استعلام وام ها و تسهیلاتت رو دریافت کن)

ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی

ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی به قرارداد یا سندی اطلاق می شود که به موجب این سند صادر کننده آن به عنوان ضامن طبق درخواست متقاضی به عنوان مضمون عنه متعهد می گردد که بدون هیچ گونه قید و شرطی به صورت عندالمطالبه یا در سررسید معین، مبلغ مشخصی را که مربوط به مضمون عنه می باشد، به ذی نفع یا مضمون له یا به حواله وی پرداخت نماید. به همین جهت است که ضمانت نامه و تعهدات وی برای هر یک از بانک های عامل بسیار حائز اهمیت می باشد و دقیقا به مانند تسهیلات پرداختی بانک ها در نزد بانک های مختلف اعتبارسنجی مشتریان بانک ها بسیار مهم می باشد. بنابراین بانک ها می بایست در صدور ضمانت نامه ها به اعتبارسنجی مشتریان بانکی توجه ویژه ای کنند. در همین راستا بانک ها با صدور همین ضمانت نامه بانکی است که متعهد و پایبند می گردند که اگر مضمون عنه به تعهدات پیش بینی خود توجه ننماید و آن ها را در موعد مقرر شده پرداخت نکند؛ اگر دی نفع آن را اعلام نماید؛ می بایست تا پیش از به پایان رسیدن سررسید، مبلغ قید شده در ضمانت نامه را به وجه ذی نفع پرداخت نماید. ضمانت نامه بانکی خود دارای انواع و اقسام خاصی است که می توان به ضمانت نامه های مناقصه، ضمانت نامه تعهد پرداخت، ضمانت نامه گمرکی، ضمانت نامه های پیمان و... می باشد که در هر صورت در صدور ضمانت نامه بانکی نمی توان از تاثیر اعتبارسنجی مشتریان بانک غافل ماند. به همین جهت است که اعتبارسنجی مشتریان در هر یک از بانک های مختلف بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. چه در تسهیلات بانکی و چه در ضمانت نامه بانکی هر یک از افراد حقیقی و حقوقی می بایست به اعتبارسنجی خود توجه کنند.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

مهرناز نوشت : 1400/04/21
با سلام لطفا در مورد گزارش اعتباری بیشتر توضیح بدین؟ من از سایت شما گزارش گرفتم ولی رتبه ای به من نشون نداد
پاسخ
آیس نوشت : 1400/05/09
مهرناز عزیز، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره گزارش اعتباری می توانید به صفحه درباره رتبه اعتباری مراجعه نمایید. اگر طی یکسال اخیر چک برگشتی یا اقساط سررسید گذسته نداشته باشید و یا وام در جریان نداشته باشید رتبه اعتباری نمایش داده نمی شود.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.