اشتباه رایج در بکارگیری اصطلاحات مختلف در یک زمینه

شاید تاکنون اصطلاحات «رتبه بندی اعتباری» و «امتیاز اعتباری» را شنیده باشید. معمولا در گزارش هایی که از شرکت های اعتبارسنجی ارائه می شود؛ هر یک از این اصطلاحات را به جای همدیگر به کار می گیرند. در حالی که هر یک از این دو اصطلاح علی رغم شباهتی که از نظر معنا و مفهوم با یکدیگر دارند؛ اما با هم متفاوت هستند و نبایستی به اشتباه هر یک از آن ها را به جای هم به کار گرفت. با توجه به اینکه این اشتباه را بسیاری از افراد مرتکب می شوند؛ در ادامه ضمن تعریف دقیق هر یک از آن ها برآنیم تا به تفاوت های موجود میان این دو اصطلاح بپردازیم. پس با ما تا پایان همراه باشید.

رتبه بندی اعتباری چیست و در چه مواقعی به کار گرفته می شود؟

وقتی در سامانه اعتبار سنجی و گزارش های ارائه شده در این سامانه صحبت از رتبه بندی اعتباری می شود؛ منظور ارزیابی شرکت های بزرگ مختلفی است که عملکرد آن ها به عنوان افراد حقوقی در شرکت های اعتبارسنجی بین المللی و بسیار مطرح مورد ارزیابی قرار می گیرد. شرکت های اعتبارسنجی مختلفی از جمله: فیچ و مودیز و.... شرکت های بزرگ و نظام اقتصادی شهرها و کشورهای مختلف را مورد ارزیابی قرار می دهند و آن ها را رتبه بندی می کنند. شرکت هایی که در رتبه بندی اعتباری در رتبه های بالایی قرار گرفته باشند؛ از جمله شرکت های پیشرو به شمار می آیند که از نظر تسهیلات دریافتی و بدهی ها و اقساط خود کاملا پای بند بوده و عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشته اند و می توان آن ها را جزء شرکت هایی به حساب آورد که از نظر اقتصادی با هیچ مشکلی رو به رو نشده و توانایی پرداخت بدهی های خود را داشته اند. بنابراین رتبه بندی اعتباری، شرکت ها را با توجه به این فاکتورهای مختلف مورد ارزیابی قرار داده و آن ها را رتبه بندی اعتباری می کند.

تفاوت بین رتبه بندی اعتباری و امتیاز اعتباری

تفاوت بین رتبه بندی اعتباری و امتیاز اعتباری

امتیاز اعتباری درج شده در گزارش های اعتبارسنجی به چه معنایی است؟

وقتی در یک گزارش اعتبار سنجی صحبت از امتیاز اعتباری یا رتبه اعتباری می شود؛ منظور اعتبارسنجی افراد و شرکت های خرد و متوسطی است که عملکرد آن ها در سامانه اعتبارسنجی مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد. بنابراین افرادی که متقاضی تسهیلات اعتباری بانک ها به عنوان افراد حقیقی هستند؛ پس از استعلام بانکی و با توجه به امتیاز اعتباری آن ها در نظام بانکی مورد بررسی قرار می گیرد تا بانک ها تنها تسهیلات خود را به افرادی با امتیاز اعتباری بالا اعطاء سازند.(آگاهی از امتیاز اعتباری با دریافت گزارش اعتبارسنجی)

تفاوت بین رتبه بندی اعتباری و امتیاز اعتباری

با توجه به توضیحاتی که داده شد؛ تفاوت میان رتبه بندی اعتباری و امتیاز اعتباری مشخص شد. به این صورت که رتبه بندی اعتباری مخصوص شرکت های بزرگ و اقتصاد شهرها و کشورهای بزرگ می باشد. در حالی که امتیاز اعتباری مخصوص افراد حقیقی یا در نهایت شرکت های کوچک می باشد که عملکرد آن ها مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد. هر چند که در نهایت رتبه بندی اعتباری و رتبه اعتباری یا امتیاز اعتباری برای یک کاربردی مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما بهتر است به این تفاوت بارز میان آن ها هم توجه شود تا خلط مبحث پیش نیاید.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.