کاهش و افزایش رتبه اعتباری با در نظر گرفتن چک های برگشتی

چک برگشتی یکی از فاکتورهای بسیار اساسی در تعیین رتبه اعتباری افراد در گزارش اعتبارسنجی به شمار می آید. به این صورت که هر یک از افراد مختلف به عنوان مشتریان بانکی با یک استعلام ساده بانکی متوجه رتبه اعتباری خویش می شوند. هر چقدر رتبه اعتباری آن ها در سامانه جامع اعتبار سنجی بالا باشد؛ نشان دهنده عدم برگشت چک های آن ها می باشد و برعکس هر چقدر رتبه اعتباری آن ها پایین باشد؛ نشان دهنده برگشت خوردن چک های بسیار زیادی توسط آن ها می باشد. بنابراین (وجود چک برگشتی در کارنامه هر یک از افراد حقیقی و حقوقی) به منزله پایین بودن رتبه اعتباری آن ها در گزارش های اعتبارسنجی و محرومیت آن ها از هر گونه تسهیلات و مزایای بانکی می باشد. به همین دلیل است که هر ساله قانون های جدیدی را در زمینه چک ها اعمال می سازند تا بدین ترتیب بتوان تا حد ممکن از وجود هر گونه چک برگشتی جلوگیری نمود. طبق آخرین گزارش هایی که از بانک مرکزی در این راستا صورت گرفته است؛ چک های برگشتی در حال کاهش می باشند که این خبر نوید بخش می باشد. در ادامه در خصوص یکی از جدیدترین خبرها در این راستا بحث خواهد شد.

افزایش رتبه اعتباری با کاهش چک های برگشتی

افزایش رتبه اعتباری با کاهش چک های برگشتی

ممنوعیت صدور چک در وجه حامل از پنجم فروردین

فعالیت بانک ها در سال جدید یعنی در سال 1400 در روز پنجم فروردین آغاز می شود. در همین روز نخست کاری بانک ها، قانون جدیدی در خصوص بانک ها اجرا می شود و آن ممنوعیت صدور و پشت نویسی چک در وجه حامل می باشد. چرا که از این به بعد به جای صدور و پشت نویسی چک ها در وجه حامل، ثبت انتقال چک ها به صورت الکترونیکی در سامانه صیاد صورت می گیرد تا به عنوان جایگزینی بی بدیل برای پشت نویسی چک ها بتوان از آن یاد کرد. همان طور که می دانید تا پیش از این امکان ربوده شدن یا سرقت و گم شدن چک ها وجود داشت که نگرانی هایی را هم به همراه خود داشتند. اما با اجرای این قانون این نگرانی ها و دغدغه ها به باد فراموشی سپرده می شود و دیگر هیچ گونه نگرانی ها با اجرای این قانون در خصوص چک ها وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه در کنار تمامی این مسائل، اعتبار چک ها نیز افزایش می یابد. بنا به همین مسائل است که طبق گزارش هایی که در خصوص چک ها صورت گرفته است؛ از این به بعد دیگر خبری از صدور و پشت نویسی چک ها و وجه حامل نیست و قانون منع آن ها از اولین روز کاری قرن جدید در سال 1400 اجرا خواهد شد. همان طور که در گزارش های اعتبارسنجی آمده است؛ درصد چک های برگشتی نسبت به ماه ها و سال های گذشته رو به کاهش بوده است. هر چقدر این درصد پایین تر رود؛ نشان دهنده افزایش بی رویه رتبه اعتباری افراد در سامانه اعتبارسنجی می باشد تا بدین ترتیب بتوانند با رتبه اعتباری بالای خود از تسهیلات و مزایای بانکی بهره مند شوند.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.