معضل چک های برگشتی در کشور

یکی از معضل هایی که امروزه در نظام اقتصادی تمامی کشورهای دنیا از جمله ایران وجود دارد؛ برگشت خوردن چک های مختلف در سیستم بانکی است. به همین منظور است که همه ساله قوانین چک ها با تغییرات و تحولات بسیار زیادی رو به رو می شود تا بتوان در حد امکان از بروز چک های برگشتی در کشور جلوگیری نمود. از طرفی دیگر شرکت های اعتبارسنجی بسیار زیادی سر بر آورده اند تا رفتارهای بانکی افراد حقیقی و حقوقی را به طور کاملا ریز و دقیق مورد بررسی قرار دهند و به هر یک از آن ها رتبه اعتباری یا امتیاز اعتباری اعطاء سازند تا به نظام بانکی کشور بتواند کمک کند. قوانین جدیدی که در خصوص چک های برگشتی جدیدا در کشور حاکم شده است؛ با رفع نقیصه قوانین چک برگشتی گذشته بیشتر سعی بر آن بوده است تا از بروز و ظهور چک های برگشتی افراد مختلف جلوگیری شود. بنابراین با اعمال هر چه بیشتر این قوانین سختگیرانه سعی شده است تا دارندگان و صادرکنندگان چک به فکر پاس کردن چک های خود باشند تا از عواقب ناشی از چک های برگشتی برای آن ها جلوگیری شود. ضمن اینکه با اعمال تشویق ها و امتیازهایی که به افراد با رتبه اعتباری بالا در شرکت های اعتبارسنجی داده می شود؛ کلیه افراد را ترغیب به عدم برگشت خوردن چک های خود نموده است.

عواقب برگشت خوردن چک برای صادرکننده چک

به طور کلی برگشت خوردن چک می تواند عواقب بسیار زیادی برای صادرکنندگان چک داشته باشد و از طرفی دیگر آن ها را از دریافت برخی مزیت ها محروم سازد. به این صورت که اگر فردی در نظام بانکی به دنبال دریافت وام باشد؛ اعطای تسهیلات تنها پس از اعتبار سنجی بانکی و با در نظر گرفتن رتبه اعتباری وی در شرکت های معتبر اعتبارسنجی به وی تعلق می گیرد و در غیر این صورت از دادن هر گونه تسهیلات به فرد مورد نظر جلوگیری می شود. بنابراین یکی از عواقب و پیامدهای برگشت خوردن چک جدا از بار روحی و روانی به فرد مورد نظر محروم شدن وی از تسهیلات و وام های بانکی است. به همین منظور است که برگشت خوردن چک را به عنوان یکی از اصلی ترین فاکتورهای اعتبارسنجی در شرکت های مختلف در نظر گرفته اند. چرا که وجود چک های برگشتی خارج از عرف در کارنامه هر فردی نشان دهنده بد حساب بودن وی به نظام بانکی است و همین مسئله به تنهایی کافی است تا بانک ها به فرد مورد نظر اعتمادی نداشته و آن ها را از خدمات و امتیازهای خود محروم سازند.

اعتبارسنجی بانکی شرط دریافت تسهیلات بانک ها

عواقب داشتن چک برگشتی در گزارش اعتبار سنجی

اعتبارسنجی بانکی شرط دریافت تسهیلات بانک ها

در صورتی که بخواهید در نظام بانکی پس از اعتبار سنجی بانکی از تسهیلات مختلف بانک ها بهره مند شوید؛ بهتر است به فکر رتبه اعتباری خود باشید. افرادی که نسبت به بدهی های خود به نظام بانکی متعهد و ملزم هستند و بدهی ها و اقساط خود را درست سر موعد مقرر شده خویش پرداخت می کنند؛ رتبه اعتباری بالایی در شرکت های اعتبارسنجی اتخاذ کرده و می توانند از تسهیلات و امتیازهای مختلف هم بهره مند گردند.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.