چک برگشتی عاملی موثر در کاهش رتبه اعتباری

رتبه بندی و اعتبارسنجی افراد حقیقی و حقوقی مختلف به عنوان مشتریان نظام بانکی از نکات بسیار حائز اهمیتی می باشد که به هنگام دریافت تسهیلات از بانک های عامل به خوبی می توان نقش پررنگ آن ها را حس نمود. هر چقدر در پرونده یک فرد در نظام بانکی چک های برگشتی بیشتری وجود داشته باشد؛ طبیعتا به همان اندازه رتبه اعتباری آن فرد هم کاهش می یابد و هر چقدر چک های برگشتی کمتری وجود داشته باشد و یا اصلا وجود نداشته باشد؛ رتبه اعتباری آن فرد کمتر خواهد شد. بنابراین رتبه بندی اعتباری مشتریان و اعتبارسنجی مشتریان بانک بر حسب چک های برگشتی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کنار سایر عوامل و معیارهای دیگر مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد. به همین دلیل است که همواره در سیستم کل بانکی کشور به منظور ارتقای سطح رتبه اعتباری افراد و به طور کلی اقتصاد یک کشور، قوانین سختگیرانه تری اتخاذ می شود تا از بروز چک های برگشتی جلوگیری شود. هر چند که این قوانین توانسته اند همه ساله تاثیر مثبت خود را بگذارند و آمار چک های برگشتی رو به کاهش روند. اما در بسیاری از مواقع نیز چنین امری میسر نگشته و هنوز هم چک های برگشتی بر مدار صعود قرار دارند. بر همین اساس طبق گزارش هایی که برآورد شده است؛ در ادامه در خصوص آمار چک های برگشتی در آبان ماه سال جاری سخن به میان خواهد آمد.(آیا از رتبه اعتباری خودت اطلاع داری؟)

افزایش مجدد چک های برگشتی در آبانماه سال جاری و تاثیر رتبه بندی در آن

کاهش رتبه اعتباری با چک برگشتی

افزایش مجدد چک های برگشتی در آبان ماه سال جاری
گزارش ها حاکی از آن است که چک های برگشتی در آبان ماه سال جاری باز هم بر مدار صعود و افزایش قرار گرفته اند و آمار آن ها رو به افزونی رفته است. بانک مرکزی در جدیدترین آماری که از خود ارائه ساخته است؛ طبق بررسی های به عمل آمده در خصوص چک های برگشتی، افزایش 681 هزار فقره چک را به ارزش نسبی 22 هزار و 100 میلیارد تومان را در آبان ماه سال جاری حکایت می کند. البته این نکته نیز خالی از لطف نیست که آمارها نشان دهنده این امر هستند که از نظر تعداد در قیاس با ماه قبلی با کاهش 7.2 درصدی مواجه شده است ولی از نظر مبلغ چک های برگشتی با افزایش 3.1 درصدی رو به رو هستیم. افزایش چک های برگشتی طبیعتا رتبه اعتباری بسیاری از افراد را متزلزل ساخته است تا آن ها از خدمات بانکی محروم شوند. بیشترین علت برگشت خوردن چک های برگشتی و افت رتبه اعتباری افراد را کسری یا فقدان بودجه لازم در حساب افراد تخمین زده اند که در استان تهران در قیاس با سایر شهرستان های دیگر این مسئله نمود بیشتری به خود گرفته است. بنابراین تهرانی ها و سایر شهرستان هایی که می خواهند از تسهیلات بانکی و سایر خدمات دیگر بانک ها استفاده کنند؛ باید به فکر عدم برگشت خوردن و پر بودن حساب های بانکی خود باشند تا بدین ترتیب با افت رتبه اعتباری خود مواجه نگردند. چرا که بانک ها به شرکت های اعتبارسنجی آنلاین متصل هستند که به صورت کاملا آنلاین و به روز رتبه اعتباری تمامی مشتریان بانکی آن ها را اعلام می دارد.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.