اعتبارسنجی افراد با در نظر گرفتن چک های برگشتی

با توجه به این نکته که وجود چک برگشتی در کارنامه هر فردی سبب افت رتبه اعتباری آن ها می شود و در گزارش اعتبار بانکی در یک شرکت اعتبارسنجی به خوبی می توان پی به رتبه اعتباری و میزان خوش حسابی و بد حسابی افراد حقیقی و حقوقی برد؛ بهتر است همواره تا حد امکان از بروز چک های برگشتی در کارنامه خود در نظام بانکی جلوگیری به عمل آورید تا بتوانید از رتبه اعتباری بالایی بهره مند شوید. وجود یک رتبه اعتباری بالا پس از اعتبارسنجی افراد در شرکت های اعتبارسنجی مختلف سبب می شود تا شما پس از استعلام بانکی در صورت نیاز به تسهیلات بانکی بتوانید از وام ها و خدمات بانک های مختلف به خوبی استفاده کنید. این در صورتی است که اگر پس از استعلام بانکی، رتبه اعتباری شما جالب توجه نباشد و در اعتبارسنجی بانکی، شما را به عنوان یک فرد بد حساب معرفی سازند؛ شما دیگر قادر نخواهید بود از تسهیلات بانکی و مزایای آن ها استفاده نمایید. به همین جهت است که در نظام بانکی و در پیشبرد اقتصاد بهتر کشور، همواره قوانین مختلفی برای چک های برگشتی ارائه می شود تا با رفع معایب قوانین گذشته بتوانند تا حد امکان از برگشت خوردن چک های افراد حقیقی و حقوقی جلوگیری  شود که در نهایت سبب ارتقای سطح اقتصادی کشور می باشد.

پنج محرومیت صادرکننده چک برگشتی

پنج محرومیت صادرکننده چک برگشتی

پنج محرومیت صادر کننده چک در صورت برگشت چک

با صدور قوانین جدید چک برگشتی به منظور پیشگیری از برگشت خوردن چک ها و ارتقای سطح اعتبارسنجی افراد مختلف در سطح کشور، صادر کننده چک بر اساس این قوانین جدید و در صورتی برگشت خوردن چک خود از پنج مولفه محروم خواهد شد که این مولفه ها و محرومیت های صادر کننده های چک های برگشتی به شرح زیر می باشند: عدم امکان افتتاح حساب جدید عدم دریافت کارت بانکی جدید عدم اعطای هر گونه تسهیلات به فرد مذکور عدم دریافت خدمات ارزی مختلف عدم ضمانت نامه بانکی بنابراین نه تنها فرد صادر کننده چک از دریافت تسهیلات بانکی محروم می شود؛ بلکه این محرومیت های پنج گانه به طور کلی برای آن فرد مدنظر قرار می گیرد. به همین منظور است که معمولا افراد حقیقی و حقوقی به منظور بهره مندی از هر یک از مولفه های فوق برآنند تا با پرداخت بدهی ها و اقساط خود به نظام بانکی و پاس کردن چک های خود و جلوگیری از ناکافی بودن موجودی آن از رتبه خوبی در شرکت های اعتبارسنجی بهره مند شده تا بتوانند از خدمات و تسهیلات مختلف بانک ها بهره مند گردند.

قوانین جدید چک های برگشتی

امروزه قوانین جدیدی در چک های برگشتی مطرح شده است که به ارتقای رتبه اعتباری و اعتبارسنجی مشتریان هم کمک می کند. به عنوان مثال: در گذشته های نه چندان دور اگر چک فردی برگشت می خورد؛ وی به مدت 10 روز فرصت داشت تا چک را پاس کند و اسمش در لیست سیاه بانک مرکزی قرار نگیرد. اما امروزه اگر چک شما برگشت بخورد؛ اسم فرد مورد نظر به صورت آنلاین در بلافاصله در سامانه مشتریان بدحساب بانک مرکزی قرار می گیرد و 24 ساعت پس از آن هم محرومیت های پنج گانه بر وی اعمال می گردد.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

سهراب صالحیان نوشت : 1402/11/11
چنانچه واقعاً این قانون کاملاً درست اجرا شود و روزنه‌ای برای فرار اشخاص بد حساب وجود نداشته باشد مطمئنا تأثیر بسزایی در رشد اقتصاد و جلوگیری از سوء استفاده افراد کلاهبردار و جرم و بزه و در نتیجه جلوگیری از ازدحام مردم در دادگاهها جهت شکایت می‌شود
پاسخ
مهدی دلالی نوشت : 1401/10/18
یا چک نکشند یا پاس کنند
پاسخ
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.