قوانین جدید چک به منظور کاهش چک برگشتی

هر ساله به منظور کاهش چک برگشتی، قوانین جدیدی را صادر می کنند. چرا که هر چقدر چک های برگشتی افراد مختلف کمتر باشد؛ در سامانه اعتبارسنجی مشتریان ثبت می شود و همین مسئله سبب می شود تا افراد حقیقی و حقوقی مختلف به عنوان مشتریان بانکی بتوانند از وجود تسهیلات مختلف بانکی بهره مند شوند. گزارش وضعیت اعتباری صادر کننده چک و نیز گزارش موجودی چک نشان دهنده خوش حساب بودن یا نبودن صاحبان چک به شمار می آید. اما این بار این فعالان اقتصادی هستند که می توانند با پشت سر گذاشتن موانع مختلف از وجود مزیت های شایان توجه قوانین جدید چک بهره ببرند. در هر صورت افرادی که از چک به عنوان اصلی ترین ابزار معاملاتی در زندگی خود استفاده می کنند؛ همیشه باید تا حد امکان از بروز چک برگشتی جلوگیری کنند تا رتبه آن ها در سامانه اعتبارسنجی نزول نیابد.

نقش صادرکننده چک در زمان صدور چک طبق قانون جدید چک

چک برگشتی

نقش صادرکننده چک در زمان صدور چک طبق قانون جدید چک

در گزارش وضعیت اعتباری صادر کننده چک که از طریق سامانه های مختلفی صورت می گیرد؛ رتبه اعتباری هر یک از صاحبان چک ها به عنوان فعالان اقتصادی مشخص می شود که در گزارش اعتبار سنجی چک می توان نسبت به چک برگشتی فرد مورد نظر مطلع گشت. یکی از مزیت های قانون جدید چک این است که دسته چک از حوزه اختیارات بانک های تجاری خارج شده است و بیشترین تمرکز آن روی سامانه صیاد بانک مرکزی است که هر یک از مشتریان بانکی می توانند تنها از طریق سامانه صدور یکپارچه چک یا همان صیاد بانک مرکزی نسبت به دسته چک اقدامات لازم را به عمل آورند. این سامانه نیز با توجه به رتبه اعتباری افراد حقیقی یا رتبه بندی شرکت ها و افراد حقوقی در سامانه های اعتبارسنجی نسبت به خوش حساب بودن یا وجود چک برگشتی در کارنامه فرد مورد نظر مطلع می گردد و پس از استعلام و گزارش از وضعیت اعتباری مشتریان خود نسبت به فرد اعطاء یا عدم اعطای دسته چک به فرد مورد نظر مبادرت می ورزد. بدین ترتیب نقش صادر کننده چک در زمان صدور چک طبق این قانون جدید چک بسیار تاثیرگذار است. چرا که تنها در صورت داشتن رتبه اعتباری مناسب در سامانه های اعتبارسنجی و نداشتن چک برگشتی در پرونده خود می توان نسبت به صدور دسته چک به وی اقدام کرد و در غیر این صورت از دادن هر گونه دسته چک به وی خودداری ورزیده می شود. اجرای این قانون در کنار تمامی مزیت هایی که دارد؛ سبب شده است تا اعتبار چک را از طریق ثبت اطلاعات درج شده در چک در سیستم متمرکز بانک مرکزی به خوبی در نظر گرفت و به هیچ عنوان متکی به لاشه چک نبود. به همین علت است که شما به عنوان یک فرد حقیقی یا حقوقی نقش بسزایی در زمان صدور چک دارید و بایستی با پیشگیری از بروز هر گونه چک برگشتی در کارنامه خود همواره از وجود مزیت ها و امتیازهای بسیار زیادی در سیستم بانکی بهره مند شوید.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

aazizi نوشت : 1400/04/22
سلام ممنون از مطلب خوبتون کارکردن با سامانه صیاد خیلی سخت و زمان برهست من از نرم افزار ساد24 برای کارهام استفاده میکنم کمتر زمان میبره
پاسخ
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.