استعلام بانکی پس از گزارش اعتبارسنجی در خصوص چک های مختلف

همه ساله با توجه به وجود چک های مختلف و به منظور حفظ و ارتقای رتبه اعتباری افراد در شرکت اعتبار سنجی پس از استعلام بانکی قوانین و اصولی جدیدتر وضع می شود تا با اعمال قوانین سختگیرانه تر بتوانند پس از استعلام بانک برای وام و تسهیلات بانکی و گزارش اعتبارسنجی در خصوص استعلام بانکی تا حد زیادی از بروز هر گونه کاهش رتبه اعتباری جلوگیری به عمل آورد. اعتبار سنجی مشتریان در شرکت اعتبارسنجی به طرق مختلف صورت می گیرد که یکی از فاکتورهای اساسی در تعیین رتبه اعتباری افراد در سامانه اعتبار سنجی، صدور چک های مختلف می باشد که پس از استعلام بانکی می توان به میزان خوش حساب بودن یا بد حساب بودن افراد مختلف اطمینان حاصل نمود. به همین منظور در جهت خوش حساب بودن افراد قوانینی سخت گیرانه را لازم الاجرا می کنند تا پس از استعلام بانکی شاهد عدم وجود هیچ گونه سابقه و پیشینه منفی در گزارش اعتبار سنجی افراد مختلف حقیقی و حقوقی به عنوان مشتریان بانکی باشیم. در ادامه به ذکر یکی از جدیدترین این قوانین در خصوص چک ها خواهیم پرداخت.

ممنوع شدن صدور چک تضمینی در وجه حامل

استعلام بانکی با توجه به صدور چک های مختلف در شرکت های اعتبارسنجی

ممنوع شدن صدور چک تضمینی در وجه حامل

در روزهای اخیر یکی از طرح هایی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است؛ تصویب یک فوریت لایحه ممنوع شدن صدور چک تضمینی در وجه حامل می باشد که به عنوان یکی از اقدامات بسیار تاثیرگذار روی افزایش چشمگیر امنیت داد و ستد و همچنین رونق کسب و کار در این آشفته بازار می باشد. با توجه به استعلام بانکی و وجود چک های برگشتی مختلف در گزارش اعتبار سنجی افراد مختلف در نظام بانکداری، نمایندگان مجلس به یک فوریت به قانون صدور چک تصویب کرده اند که در آن به ممنوعیت صدور چک در وجه حامل اشاره شده است. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در این لایحه، دولت متقاضی درخواست قید دو فوریت بود که بنا به دلایلی یک با مخالفت رو به رو شد و تنها یک فوریت آن رای آورد و مورد تصویب واقع شد. در همین طرح یک فوریتی، نمایندگان مجلس در نهایت با توجه به استعلام بانکی و چک های برگشتی به منظور امنیت بیشتر به قوانین مربوط به چک، رای به ممنوعیت صدور چک در وجه حامل داد. اجرای این قانون به شفافیت در نقل و انتقالات پولی و جلوگیری از انتقال غیر قانونی نقل و انتقالات خودشان کمک بسیار زیادی می کند تا بدین ترتیب وصول مبلغ چک تضمین شده در نزد بانک ها تنها در وجه گیرنده و ذی نفع آن امکان پذیر باشد که مشخصات آن پشت چک درج شده استو از انتقال آن به فرد دیگری به طور جد جلوگیری به عمل آورده شده است. چرا که با توجه به ممنوع شدن صدور چک تضمینی در وجه حامل، انتقال مبلغ مندرج در چک تضمینی مورد نظر به فرد دیگری فاقد هر گونه اعتباری می باشد. ضمن اینکه باطل گردادن چک تضمین شده نیز به درخواست متقاضی و وکیل یا نماینده قانونی فرد مورد نظر امکان پذیر می باشد که در جهت واریز وجه چک به حساب متقاضی، بدون نیاز به پشت نویسی گیرنده هم توسط بانک امری شدنی است.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.