امتیاز اعتباری (Credit Scoring) و اعتبارسنجی در کانادا

کسانیکه درکشور کانادا کارت اعتباری (Credit Card) دارند و یا از یک موسسه مالی و یا بانک تسهیلات دریافت کرده باشند حتماً دارای سابقه اعتباری (Credit History) هستند. یک سابقه اعتباری خوب می تواند شما را در کانادا در برخی از امور کمک کند. مثلاً اگر قصد دریافت وام دارید و یا می خواهید مسکن و یا اتومبیل به طور قسطی خرید نمائید به یک رتبه اعتباری خوب نیازمند هستید. عموماً درکانادا در امور زیر به یک امتیاز اعتباری خوب نیازمند هستید:

خرید مسکن و خودرو اقساطی
یافتن نرخ مناسب برای برخی از بیمه نامه ها
خرید اقساطی موبایل
خرید کارت اعتباری (Credit Card)
اجاره کردن خانه
استخدام در برخی از مشاغل کلیدی
خرید خط تلفن همراه (آگاهی از امتیاز اعتباری با دریافت گزارش اعتبارسنجی)

همه چیز در مورد اعتبارسنجی

حال شاید برای شما سوال باشد کهCredit Score  یا رتبه اعتباری چیست؟

رفتار اعتباری و مالی هر شخص با یک عدد به نام Credit Score و یا رتبه اعتباری یا امتیاز اعتباری محاسبه و اعتبار سنجی می گردد. امتیاز اعتباری در کانادا عددی بین 0 تا 900 می باشد. در ایران هم همین عدد توسط شرکت " رتبه اعتباری آیس" تعریف شده است. هرچه امتیاز اعتباری شما به عدد 900 نزدیکتر باشد شما ریسک اعتباری کمتری خواهید داشت و اعتبار دهندگان برای شما اعتبار بیشتری قائل خواهند بود. در ایران قبل از راه اندازی امتیاز اعتباری اعتبار دهندگان می بایست به صورت حضوری به بانک ها مراجعه کرده و استعلام بانکی برای شخص مورد نظر خود می گرفتند که اخذ استعلام بانکی از بانک یک کار زمان بر بود. درحال حاضر با راه اندازی پلتفرم " آیس " یا همان " امتیاز اعتباری سپهر " صاحبان مشاغل می توانند به راحتی رفتار مالی 8 ساله گذشته مشتریان خود را با تائید خود مشتریان مشاهده کرده و جهت اعتبار دهی به آنان استفاده کنند.

در کانادا دو موسسه اصلی  مسئول اعتبارسنجی اشخاص هستند که به آن ها اصطلاحاً " موسسه اعتبارسنجی " یا Credit Bureau  گفته می شود. این دو موسسه عبارتند از TransUnion وEquifax . اگر درکانادا رتبه اعتباری دارید با مراجعه به وب سایت هر کدام از این دو موسسه می توانید از امتیاز اعتباری خود به صورت آنلاین مطلع شوید. اکثر موسسات مالی  از جمله بانک ها و شرکت های کردیت کارت، و در ضمن شرکت های آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت میزان بدهی و نحوه پرداخت قبض هایتان را به طور ماهیانه به این دو موسسه گزارش می کنند.

محاسبه امتیاز اعتباری بسیار پیچیده بوده و از الگوریتم های محاسباتی پیچیده ای استفاده می شود که درک آن برای مردم عادی کمی سخت است. در ایران نیز شرکت رتبه اعتباری آیس به عنوان یک شرکت پیشرو در این زمینه از مدل های ایسلندی که در 22 کشور جهان درحال استفاده است جهت اعتبارسنجی استفاده می کند.

 باورهای اشتباهی ممکن است به دلیل عدم اطلاع در ذهن مردم در مورد امتیاز اعتباری و اعتبارسنجی خطور نماید که به چند مورد از آنها در مطالب بعد اشاره خواهیم کرد.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.