چک های برگشتی

با توجه به آمار بالا و روند رو به افزونی چک های برگشتی در نظام بانکداری، بانک مرکزی هر ساله قوانین جدیدی را در خصوص چک های مبادله شده در نظر می گیرد تا با اعمال سختگیری های بیشتر بتواند از آمار چک های برگشتی جلوگیری به عمل آورد. همان طور که می دانید وجود هر چک برگشتی در شرکت اعتبار سنجی چک افراد حقیقی و حقوقی به طور کامل ثبت و ضبط می گردد که این آمار خود نشان دهنده این موضوع بسیار مهم می باشد که برای حفظ و ارتقای رتبه اعتباری می بایست تا حد امکان از چک های برگشتی جلوگیری به عمل آورد تا آن فرد بتواند مشمول تسهیلات مختلف بانکی گردد. بنابراین با توجه به استعلام اعتبار بانکی، بانک مرکزی همواره در تلاش بوده است تا بتواند با صدور قوانین جدید خود از آمار چک های برگشتی بکاهد تا این آمار رفته رفته روندی رو به سقوط به خود ببیند. چیزی که امروزه نسبت به سالیان پیش شاهد آن هستیم و روز به روز این آمار رو به کاهش می رود که عمده ترین دلیل آن هم به همان قوانین شرکت اعتبارسنجی باز می گردد که در ادامه بیشتر در خصوص آن سخن به میان می آید.

جدیدترین گزارش بانک مرکزی در رابطه با چک های مبادله شده

قانون جدید چک با توجه به شرکت اعتبارسنجی

شرکت اعتبار سنجی

شرکت اعتبارسنجی به منظور سنجیدن و ارزیابی افراد حقیقی و حقوقی قوانینی را در نظر گرفته است که بر حسب آن قوانین، تسهیلات بانکی تنها به افرادی داده می شود که از رتبه اعتباری بالایی بهره مند بوده باشند. بنابراین با توجه به قوانین جدیدی که در خصوص چک های مبادله شده در شرکت های اعتبار سنجی چک در نظر گرفته شده است، امروزه می توانیم شاهد روند رو به سقوط چک های برگشتی باشیم چرا که وجود هر یک از این چک های برگشتی به منزله عدم بهره مندی از تسهیلات بانکی می باشد. با توجه به این که کلیه افراد حقیقی و حقوقی به منظور سرمایه گذاری های خود و توسعه در روند کسب و کارهای مختلف خود نیاز مبرمی به تسهیلات بانکی دارند، بنا بر همین قوانین جدید شرکت اعتبارسنجی در خصوص چک های مبادله شده، سعی بر آن نموده اند تا حد امکان از چک های برگشت خورده خودداری ورزیده تا رتبه اعتباری آنان در شرکت اعتبار سنجی متزلزل نگردد.

جدیدترین گزارش بانک مرکزی در رابطه با چک های مبادله شده

بر حسب جدیدترین گزارش هایی که از بانک مرکزی در خصوص چک های مبادله شده با توجه به سختگیری های شرکت اعتبارسنجی صورت گرفته است، نتایج حاکی از آمار پایین چک های برگشتی نسبت به دوره های پیشین بوده است و همین روند رو به کاهش چک های برگشتی در مبادله های مختلف باعث شده است تا افراد بتوانند از تسهیلات مختلف بانکی نهایت بهره را برده و در انجام معاملات خود با طرفین قرارداد تا جایی که ممکن است، احتیاط های اولیه را رعایت می کنند تا گریبانگیر چک های برگشت خورده و نیز تنزل در رتبه اعتباری خود نشوند. بنابراین قوانین جدیدی که در خصوص چک های برگشت خورده لحاظ شده است، کاملا موثر واقع افتاده اند و توانسته اند تا حد زیادی از چک های برگشت خورده جلوگیری به عمل آورند. 

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.