رابطه متبادل نرخ سود تسهیلات بانکی بر رشد اقتصادی کشور

افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی یا کاهش آن ها همواره به اقتصاد یک کشور تاثیر خود را می گذارد. بنابراین در این مطلب بر آن شده ایم تا تاثیر افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی بر رشد اقتصادی کشورمان ایران را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. چیزی که اقتصاد دانان بزرگ شور هم در خصوص آن بحث و تبادل نظر کرده اند و هر کسی بنا به تجربه و نمونه های آماری خود رابطه ای را میان سود تسهیلات بانکی با رشد یا نزول نمره اعتباری و  نظام اقتصادی کشور برای خود در نظر گرفت است. به همین علت با توجه به جامعیت موضوع در ادامه این تاثیر را با توجه به الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی نیوکینزی مورد بررسی قرار داده ایم تا نتایج را در پایان ارائه سازیم که در نهایت برای پویایی اقتصادی کشور تصمیمی در خصوص افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی گرفته شود یا کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی؟ برای پاسخگویی به این مسئله با ما همراه باشید.(همین حالا امتیاز اعتباریتو بررسی کن)

بررسی تاثیر نرخ سود تسهیلات بانکی بر رشد اقتصادی ایران در قالب یک الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی نیوکینزی

دیدگاه هایی در خصوص افزایش یا کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی

بررسی دیدگاه هایی در خصوص افزایش یا کاهش سود تسهیلات بانکی

در خصوص افزایش یا کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی دیدگاه ها و تبادل نظرات مختلف و متفاوتی وجود دارد که یکی از آن ها دیدگاه مکینون و  شاو در اقتصاد ایران می باشد که برای دستیابی به فرضیه آن ها بر حسب قالبی به نام الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی نیوکینزی این دیدگاه را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم تا رابطه نرخ سود تسهیلات بانکی واضح و مشخص گردد. هر چقدر افرادی که تسهیلات بانکی را دریافت می کنند و رتبه اعتباری خوبی دارند، نشان دهنده رشد اقتصادی است و برعکس با نزول امتیاز اعتباری یا نمره اعتباری به رشد اقتصادی کشور نیز ضربه وارد می آید و سبب نزول یا کاهش این رشد در نظام اقتصادی کشور خواهیم بود. بنابراین تاثیر رتبه اعتباری و تسهیلات بانکی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه پیش از آنکه به دیدگاه  مکینون و شاو پرداخته شود، نگاهی کوتاه و گذرا به الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی نیوکینزی خواهیم داشت.  پس ما را تا پایان همراهی کنید.

نظریه مکینون و شاو بر پایه الگوی الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی نیوکینزی

با توجه به اینکه نرخ تورم در اقتصاد کشور ایران بسیار بالاست، در صورتی که نرخ سود تسهیلات بانکی رو به افزایش رود، مکینون و شاو بر این اعتقاد هستند که افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی به رشد اقتصادی کشور کمک شایان توجهی می کند. در صورتی که اگر نظریه آن ها را روی الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی نیوکینزی پیاده سازی کنیم، متوجه خواهیم شد که این نظریه رد شده است. چرا که نتایج بر حسب این نظریه حاکی از آن است که با افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی، حجم سپرده های بانکی هم روندی صعودی خواهد داشت ولی سرمایه گذاری و تسهیلات بانکی رو به کاهش خواهند رفت. بنابراین بر خلاف نظریه مکینون و شاو افزایش نرخ تسهیلات بانکی نه تنها به رشد اقتصادی کمکی نخواهد کرد؛ بلکه برعکس سبب کاهش رشد اقتصادی می شود و رتبه اعتباری یا نمره اعتباری افراد نیز در نظام بانکداری متزلزل می گردد.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.