آشنایی با ریسک های موجود با توجه به رتبه اعتباری افراد متقاضی بانک ها

یکی از ریسک های بسیار مهم در صنعت بانکداری ایران، ریسک اعتباری است که در این مطلب برآنیم تا با تاثیر ریسک اعتباری بر پایداری مالی در صنعت بانکداری ایران بپردازیم. برای این منظور در ابتدای امر به ارائه توضیحی در خصوص ریسک اعتباری و رتبه اعتباری افراد متقاضی تسهیلات در نظام بانکداری کشور خواهیم پرداخت و سپس به تاثیر این ریسک بر پایداری مالی در صنعت بانکداری ایران خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید تا به طور کامل و شفاف با این مسئله آشنا گردید.

ارائه تعریف دقیق ریسک اعتباری

ریسک اعتباری در نظام بانکداری ایران به ریسکی اطلاق می گردد که یکی از طرفین قرارداد به اصطلاح نکول کرده باشد. یعنی از تعهدات خویش قصور و کم کاری کرده باشد. این ریسک در خصوص اوراق قرضه واقع می گردد. به این ترتیب که قرض دهنده ها نسبت به بازپرداخت وامی که به قرض گیرنده ها داده بودند، کاملا نگران هستند. بنابراین به این حالت ریسک اعتباری می گویند. چرا که هر فردی با رتبه اعتباری نه چندان بالا در یک شرکت اعتبارسنجی می تواند نسبت به بازپرداخت بدهی های خویش نکول نماید و این نگرانی های نظام بانکداری را دربرخواهد داشت. بنابراین آن ها برآن خواهند شد تا با اعمال سخت گیری های بیشتر در خصوص نزول رتبه اعتباری و نیز رتبه بندی شرکت ها آن ها را مجاب به بازپرداخت بدهی ها و قسط های خویش کنند تا هیچ گونه مشکلی برای آن ها رخ ندهد.

تاثیر ریسک اعتباری بر پایداری مالی در صنعت بانکداری ایران با توجه به رتبه اعتباری افراد

تاثیر ریسک اعتباری بر پایداری مالی در صنعت بانکداری ایران

تاثیر ریسک اعتباری بر پایداری مالی در صنعت بانکداری ایران

حال که با ریسک اعتباری و رتبه اعتباری افراد آشنا شده اید؛ بهتر است بدانید که مسئله ریسک اعتباری و مطالبات معوق صنعت بانکداری ایران از جمله موضوعات بسیار مهم و حائز اهمیتی بوده است که همواره نظام بانکداری با آن در حال کلنجار بوده است تا با ارائه راه حل هایی از جمله سخت گیری های بیشتر در خصوص رتبه اعتباری در شرکت های اعتبار سنجی افراد را ملزم به رعایت بازپرداخت های خود به بانک ها کنند. چرا که در غیر این صورت ممکن است بر اثر عدم بازپرداخت بدهی ها و نیز ضررهای متحمل شده، نظام بانکداری رو به حالت ورشکستگی رود و ضرر جبران ناپذیری را به جان بخرد. بنابراین از روش های اعتبارسنجی و رتبه اعتباری افراد و شرکت های مختلف بهره گرفته اند تا جلوی یک فاجعه بزرگ گرفته شود. بنابراین می توان به ضرس قاطع اذعان داشت که ریسک اعتباری تا حد بسیار زیادی می تواند بر  پایداری مالی در صنعت بانکداری ایران تاثیر بسیار شگرفی بگذارد و یک نظام بانکداری را با تمام عظمت خود به ورشکستگی بکشاند. به خاطر همین مسائل است که امروزه در خصوص رتبه اعتباری افراد متقاضی وام ها – چه افراد حقوقی و چه افراد حقیقی- در نظام اعتبارسنجی و رتبه بندی شرکت ها بندهایی را اضافه می کنند تا جلوی هر گونه ضرر و زیان را در صنعت بانکداری ایران بگیرند و در عین حال افراد با تشویق ارتقای رتبه اعتباری خویش بتوانند به تسهیلات بانکی در زمینه های مختلف بیندیشند.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.