حفظ رتبه بندی اعتباری با فک رهن از بانک

این روزها بانک مسکن طرحی را ارائه کرده است که به طرح رها معروف گشته است تا به این منظور کلی کسانی که درصدد حفظ رتبه بندی اعتباری خویش در نزد شعب مختلف بانک ها هستند و نمی خواهند با اعتبارسنجی و نزول رتبه اعتباری ( امتیاز اعتباری و نمره اعتباری ) خویش وجهه اقتصادی خویش را لکه دار کنند، بتوانند با بهره گیری از این طرح جدید سند مسکن خویش را با طرح رها، به واقع رها سازند یا به اصطلاح ملک خویش را با فک رهن از بانک خارج سازید. در ادامه به معرفی این طرح جدید بانک مسکن در جهت آزادسازی سند مسکن خواهیم پرداخت که به طرح رها از آن یاد می شود.

آزاد سازی سند ملک در نزد بانک مسکن ( طرح رها )

طرح رها

معرفی اجمالی طرح رها با نگاهی به گذشته

در گذشته های نه چندان دور روال کار در بانک مسکن به منظور حفظ رتبه بندی اعتباری در خصوص سند خانه هایی که با وام این بانک خریداری می شدند، بدین صورت بود که سند این خانه ها به عنوان ضمانت در گرو بانک قرار گرفته می شد. حال در صورتی که صاحب این خانه ها می خواست ملک مورد نظر خویش را به منصه فروش قرار دهد، می بایست در وهله نخست خانه مذکور را در رهن بانک خارج سازد. بنابراین کسانی که پیش از تمام شدن اقساط بانکی خویش می خواستند سند ملک خویش را آزاد نمایند، می بایست حتما کلیه مبلغ بدهی باقی مانده را به طور تمام و کامل تسویه نماید. مسلما اجرای این فرآیند در دنیای اقتصادی امروز بار سنگینی را بر دوش این گونه از افراد می گمارد به گونه ای که حتی آن ها به طور کلی قید فروش ملک مذکور را می زدند. علاوه بر آن رتبه بندی اعتباری آن ها را نیز ممکن است دچار تزلزل نماید. به همین جهت برای حفظ رتبه بندی اعتباری و به منظور کاهش بار سنگین بر روی دوش این گونه از افراد بانک مسکن در فکر یک طرح جدیدی برآمد که از آن به عنوان طرح رها یاد شده است.

طرح رها با در نظر گرفتن مشکلات احتمالی ایجاد شده بستری را برای صاحبان این گونه از ملک ها فراهم آورده است تا به این منظور آن ها بتوانند حتی بدون تسویه حساب کامل خانه مذکور آن را از رهن بانک خارج نمایند تا تبعات رتبه بندی اعتباری و فشار اقتصادی طرح های گذشته را از روی دوش صاحب این خانه ها بردارد. بوسیله شرکت اعتبار سنجی می توان استعلام معوقات بانکی با کد ملی را براحتی انجام داد.

آزاد سازی سند ملک در نزد بانک مسکن ( طرح رها )

شیوه اجرای طرح رها در بانک مسکن

شیوه اجرای طرح رها

با توجه به توضیحات داده شده شیوه اجرای طرح رها برای حفظ رتبه بندی اعتباری بدین گونه است که صاحب ملک های مذکور می توانند با استعلام معوقات با کد ملی خود به نزد بانک رفته و با سپرده گذاری 110 درصد اصل مبلغ تسهیلات سند خانه خود را از رهن بانک آزاد نمایند. برای ملموس تر شدن موضوع به یک مثال بسنده می کنیم:

 فرض کنید که اصل تسهیلات شما 100 میلیون تومان بوده است با در نظر گرفتن 110 درصد اصل تسهیلات که در طرح رها مطرح شده بود، متقاضی بانک می بایست 110 میلیون تومان سرمایه گذاری نماید که تا آخرین قسط این مبلغ در نزد بانک محفوظ می ماند. با توجه به نظام اعتبارسنجی در نزد بانک ها افراد متقاضی برای حفظ رتبه بندی اعتباری خویش ملزم به پرداخت قسط های خویش می باشند.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.