گواهی اعتبار مولد چیست؟

گواهی اعتبار مولد (گام) طرحی است که کمک بزرگی به رشد اقتصادی کشور خواهد کرد. بر طبق این طرح بخش خصوصی با گرفتن تضمین از بانک‌های کشور در امر تولید حضوری فعال‌تر خواهد داشت و از تولیدکنندگان حمایت خواهد کرد. گواهی اعتبار مولد یک نوع اعتبار شش ماهه به صورت ال سی داخلی است که بانک‌ها به مشتریان شناخته شده و تایید شده خود می‌دهند که در بازار بورس قابل انتقال و خرید و فروش است. بانک‌ها از طریق رتبه بندی اعتباری که آژانس‌های اعتبارسنجی برای مشتریان آنها محاسبه می‌کنند، مشتریان قابل اعتماد و تایید شده خود را می‌شناسند. چرا که هرچه رتبه و نمره اعتباری مشتریان بیشتر باشد آنها قابل اعتمادتر و قابل اطمینان‌تر برای دریافت انواع تسهیلات از جمله گواهی اعتبار مولد هستند.

گواهی اعتبار مولد چیست؟

گواهی اعتبار مولد

مزایای گواهی اعتبار مولد چیست؟

مزایای گواهی اعتبار مولد را از دو نظر و دو وجه بررسی کرد. مزایای این گواهی اعتباری برای حکومت و کشور این است که تسهیلات ارائه شده از سوی بانک‌ها نقدینگی ایجاد نمی‌کند و باعث رشد و رونق کسب و کارهای تولیدی می‌شود. وقتی کارخانجات و کارگاه‌های تولید محصولات و کالاها رشد کنند، اشتغال‌زایی گسترش پیدا و بیکاری کاهش پیدا می‌کند. از طرفی با رشد تولید داخلی اقتصاد کشور پیشرفت می‌کند و ارزش افزوده ایجاد می‌شود. برای مشتریان هم این گواهی اعتبار مولد که تضمین و گارانتی بانک مرکزی و بانک‌های عامل را دارد، قابل خرید و فروش در بورس بوده و سودآور است. یکی از مشکلات و معضلات بازار سرمایه و تولید کنندگان کشور بانک محور بودن آنها است که گواهی اعتبار مولد می‌تواند تا حد زیادی این مشکلات را حل می‌کند و به رشد و بالندگی اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

نقش شرکت‌ها و آژانس‌های اعتبارسنجی در این زمینه چیست؟

یک آژانس‌ و شرکت اعتبارسنجی هم در روند اعطای گواهی اعتبار مولد به مشتریان نقش مهمی دارد چرا که بانک‌ها فقط به مشتریان شناخته شده و قابل اعتماد این گواهی اعتباری را می‌دهند. برای اینکه آنها باید بتوانند ریسک اعتباری خود را مدیریت کرده و کاهش دهند، استفاده از خدمات یک شرکت اعتبار سنجی در قالب اعتبار سنجی بانکی است. چرا که اگر به فردی بد حساب و غیر قابل اعتماد این تسهیلات را ارائه دهند که مطمئن نباشند آنها از گواهی اعتبار مولد چه استفاده‌ای می‌کنند؛ متضرر خواهند شد. یک شرکت اعتبارسنجی با استعلام از بانک مرکزی جهت وام به سابقه بد حسابی مشتریان بانک‌ها و تعداد چک برگشتی دسترسی پیدا کنند. آنها اطلاعات و داده‌های مالی و اعتباری مشتریان را یا از خود بانک و یا از بانک مرکزی استعلام می‌گیرند تا با استفاده از تکنیک‌های خاص رتبه و نمره اعتباری آنها را محاسبه کنند. آنها از طریق گزارش اعتبار بانکی و استعلام بدهی بانکی هم می‌توانند به اطلاعات مالی و اعتباری مشتریان بانک‌ها دسترسی پیدا کنند.  گواهی اعتبار مولد به مشتریانی اعطا می‌شود که بدهی کمتری به سیستم و نظام بانکی داشته باشند و ریسک اعتباری کمتری به بانک‌ها بدهند. بانک‌ها می‌توانند از خدمات شرکت اعتبارسنجی برای مدیریت و کاهش ریسک اعتباری استفاده کنند و کمتر متضرر شوند. این شرکت‌ اعتبار سنجی در گزارش‌های اعتباری خود نمرات و رتبه‌های اعتباری مشتریان را درج می‌کنند و در اختیار بانک‌ها و دیگر موسسات مالی و اعتباری قرار می‌دهند.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.