رتبه بندی صنایع بورس تهران

بورس تهران یا بورس اوراق بهادار تهران (TSE) بزرگترین بورس کالای ایران است که برای اولین بار در سال 1967 افتتاح شد. از ماه مه 2012 ، 339 شرکت با سرمایه در بازار ترکیبی 104.21 میلیارد دلار آمریکا در بورس اوراق بهادار قرار گرفتند. بورس تهران که یکی از بنیانگذاران فدراسیون بورس اوراق بهادار یورو آسیا است، یکی از بهترین بورس‌های عملکردی جهان در سال های 2002 تا 2013 بوده است. پربازده‌ترین بورس‌های جهان در  سال 2019 بورس تهران شد. شاخص تدپیکس بورس تهران در سال 2019 با 97.4 درصد رتبه نخست پربازده‌ترین بازار سهام دنیا شد.(برای دریافت رتبه بندی شرکت خود می توانید همین حالا اقدام کنید

مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس تهران

مهمترین مزیتی که بازار سرمایه ایران نسبت به سایر بازارهای منطقه ای دارد این است که 37 صنعت به طور مستقیم در آن مشارکت دارند. صنایعی مانند تجارت خودرو، ارتباطات از راه دور، کشاورزی، پتروشیمی، معدن، آهن فلز، مس، بانکداری و بیمه، واسطه گری مالی و سایر سهام در بازار بورس که این امر آن را در خاورمیانه بی نظیر می‌کند.  مزیت دوم این است که اکثر بنگاه های دولتی تحت سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ایران خصوصی سازی می شوند. در چنین شرایطی ، افراد مجاز به خرید سهام شرکتهای تازه خصوصی شده هستند.

رتبه بندی صنایع بورس تهران

رتبه بندی

مهمترین صنایع موجود در بازار بورس تهران

هلدینگ خلیج فارس، فولاد مبارکه، معدنی گل گهر، ملی مس ایران، پتروشیمی مارون، شرکت ارتباطات سیار، پتروشیمی پارس، سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، پتروشیمی جم، سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات، چادرملو، پالایشگاه نفت بندرعباس، بانک ملت، ایران خودرو، سرمایه گذاری غدیر، خدمات انفورماتیک، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و غیره از مهمترین صنایع موجود در بازار بورس تهران است.

برای سرمایه گذاری مناسب و ایده آل در بورس تهران و هر بازار بورس دیگری در هر کشوری می‌توانید از خدمات یک شرکت اعتبارسنجی استفاده کنید. شرکت‌ها و آژانس‌های اعتبارسنجی با دریافت داده‌ها و اطلاعاتی مالی و اعتباری مشتریان بانک‌ها و استفاده از تکنیک‌های مدرن و پیشرفته در سامانه‌های اعتبارسنجی خود رتبه بندی اعتباری آنها را تعیین کنند. همچنین بانک‌ها برای اعطای وام و کارگذاری‌ها برای همکاری با افراد متقاضی و سرمایه گذار می‌توانند اطلاعات مفید و مناسبی را از یک شرکت‌ اعتبار سنجی به دست آورند. این شرکت‌ها و آژانس‌های اعتبارسنجی می‌توانند رتبه بندی اعتباری افراد را از طریق استعلام معوقات از بانک مرکزی و استعلام بانک مرکزی به دست آورند.

پیشینه فعالیت در بازار بورس تهران

مفهوم صنعت بورس در ایران به سال 1936 میلادی برمی‌گردد، زمانی که بانک ملی به همراه کارشناسان بلژیکی گزارشی را منتشر کردند که جزئیات برنامه‌ای برای راه اندازی بورس تهران در آن بود. با این حال، این طرح قبل از شروع جنگ جهانی دوم عملی نشده بود و تا سال 1967، هنگامی که دولت مجددا موضوع را مورد بررسی قرار داد و تصویب "قانون بورس تهران"، تایید نشد. در ابتدا از نظر اندازه و دامنه محدود، بورس تهران از سال 1967 فعالیت خود را آغاز کرد و فقط در اوراق بهادار شرکت‌ها و دولت تجارت کرد. گسترش سریع اقتصادی ایران در دهه 1970 همراه با تمایل مردمی برای مشارکت در رشد اقتصادی کشور از طریق بازارهای مالی، منجر به تقاضای سهام عدالت شد. دولت با اعطای سهام به کارمندان شرکت‌های بزرگ دولتی و خانوادگی، درگیر این روند شد.

منبع: en.wikipedia

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.