اعطای تسهیلات برای خرید سهام

به تازگی اعطای تسهیلات برای خرید سهام محقق شده است و مشتریان و سهامداران می‌توانند از آن بانکی برای خرید سهام و حضور بهتر و موثرتر در بازار بورس استفاده کنند. این تسهیلات که به تسهیلات اعتباری معروف هستند در واقع نوعی وام است که در یک زمینه مالی یا شرکتی تامین می‌شود. در واقع در این زمینه یک قرارداد سه جانبه بین بانک، کارگزار و مشتری بسته می‌شود. به این صورت که مشتری به جای پرداخت پول به بانک برای خرید سهام به صورت اعتباری آن را از کارگزار می‌خرد و کارگزار پول و منبع مورد نیاز بانک را برای اعطای سهام از طریق قراردادی که بسته است برای بانک تامین می‌کند و دیگر طرف حساب مشتری کارگزار است نه بانک و طرف حساب بانک هم کارگزار است و نه مشتری، این یک قراداد سه جانبه است که منافع هر سه طرف از این طریق تامین می‌شود.

اعطای تسهیلات برای خرید سهام

سامانه استعلام معوقات بانکی

تسهیلات اعتباری چگونه کار می‌کند؟

تسهیلات اعتباری بطور گسترده در بازار مالی به عنوان روشی برای تامین بودجه برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت ها غالبا با بستن قرارداد با یک تامین کننده مالی سهام مثل کارگزاری‌ها یا جمع آوری پول با فروش سهام خود، آنها را دریافت می‌کنند. نکته مهم برای هر شرکتی این است که چگونه ضمن در نظر گرفتن پارامترهای تامین مالی سهام خود، بدهی را در ساختار سرمایه خود درج کند. برای کمک به کارگزاری‌ها و بانک‌ها برای کاهش و مدیریت ریسک اعتباری و اعطای وام و تسهیلات به افراد مطمئن و مورد اعتماد در زمینه مالی و اعتباری و اولویت بندی می‌توانند از خدمات یک شرکت اعتبار سنجی استفاده کنند. شرکت اعتبارسنجی دارای سامانه جامع استعلام بانکی و سامانه استعلام معوقات بانکی هستند. این شرکت‌ها و آژانس‌ها با استفاده از فناوری و روش‌های مختلف از طریق دریافت داده‌های مالی و اعتباری مشتریان از بانک‌ها اقدام به اعتبارسنجی و رتبه بندی و امتیازدهی اعتباری آنها می‌کنند.

شرکت ممکن است آن را براساس وثیقه‌ای که ممکن است بدون تغییر شرایط قرارداد اصلی بفروشد یا جایگزین شود، بازپرداخت کند. این تسهیلات ممکن است در پروژه‌ها یا بخش‌های مختلف در کسب و کارهای متفاوت استفاده و طبق اختیار شرکت توزیع شود. مدت زمان بازپرداخت وام انعطاف پذیر و مانند سایر وام‌ها بستگی به وضعیت اعتباری کسب و کار و اینکه در گذشته آنها چقدر خوب بدهی‌ها پرداخت کرده‌اند، بستگی دارد. خلاصه تسهیلات شامل یک بررسی مختصر در مورد مبدا آن، هدف وام و نحوه توزیع بودجه است. موارد خاص که بر روی آن بررسی می‌شود، نیز شامل خواهد شد.

انواع تسهیلات اعتباری

تسهیلات اعتباری به اشکال مختلفی ارائه می‌شود. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

تسهیلات اعتباری خرده فروشی: روشی برای تامین مالی است - اساسا نوعی وام یا اعتبار است- که توسط خرده فروشان و شرکت‌های املاک و مستغلات استفاده می‌شود. کارتهای اعتباری نوعی تسهیلات اعتباری خرده فروشی است.
تسهیلات وام گردان: نوعی وام است که توسط یک موسسه مالی صادر شده و وام دهنده انعطاف پذیری برای تسویه حساب یا برداشت، بازپرداخت و برداشت مجدد را فراهم می‌کند. در اصل این یک خط اعتباری است ، با نرخ بهره متغیر (نوسان).
منبع: investopedia

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.