بررسی عوامل موثر بر ریسک اعتباری و اولویت بندی معیارهای امتیازدهی اعتباری مشتریان بانکی با تکنیک AHP

ریسک اعتباری احتمال ضرر ناشی از عدم موفقیت وام گیرنده در بازپرداخت وام یا تحقق تعهدات قراردادی است. به طور سنتی، این ریسک را نشان می‌دهد که وام دهنده ممکن است اصل بدهی و بهره را دریافت نکند که منجر به قطع جریان پول نقد و افزایش هزینه‌های جاری می‌شود. جریان نقدی اضافی ممکن است برای تامین پوشش اضافی برای ریسک اعتباری در نظر گرفته شود. اگرچه نمی‌دانید دقیقا چه کسی تعهدات را چشم پوشی می‌کند، اما ارزیابی صحیح و مدیریت ریسک اعتباری می‌تواند شدت ضرر را کاهش دهد. پرداخت بهره از وام گیرنده یا صادر کننده بدهی، پاداش وام دهنده یا سرمایه گذار برای فرض کردن ریسک اعتباری است. بهترین راهکار برای مدیریت ریسک اعتباری استفاده از خدمات شرکت‌ اعتبارسنجی است. این شرکت‌ها دارای سامانه‌هایی هستند که از تکنیک‌های مدرن و جدید مانند تکنیک AHP برای رتبه بندی اعتباری و اعتبارسنجی استفاده می‌کند. در موسسات و آژانس‌های اعتبارسنجی از مشتریان بانک‌ها و متقاضیان دریافت وام استعلام بدهی بانکی با کد ملی و استعلام بانکی با کد ملی گرفته می‌شود.(برای دریافت امتیاز اعتباری خود همین حالا اقدام کنید)

بررسی عوامل موثر بر ریسک اعتباری

بررسی عوامل ریسک اعتباری، اختصاص اعداد قابل اندازه گیری و قابل مقایسه با احتمال خطر پیش فرض یا گسترش ریسک، یک مرز مهم در امور مالی مدرن است. عواملی که در ریسک اعتباری تاثیر می‌گذارد از معیارهای خاص وام گیرنده، از میزان بدهی،گرفته تا ملاحظات گسترده بازار مانند رشد اقتصادی، متغیر است. ایده این است که بدهی‌ها را می توان به صورت عینی ارزیابی و پیش بینی کرد که به محافظت در برابر ضرر مالی کمک می‌کند. چندین متغیر اصلی برای در نظر گرفتن وجود دارد: سلامت مالی وام گیرنده؛ شدت عواقب پیش فرض برای وام گیرنده و بستانکار؛ رتبه و نمره اعتباری؛ روند تاریخی در نرخ‌های پیش فرض و انواع ملاحظات کلان اقتصادی.

تکنیک AHP چگونه کار می‌کند؟

شرکت‌ها و آژانس‌های اعتبارسنجی برای مدیریت ریسک اعتباری بانک‌ها و اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در کنار دیگر تکنیک‌ها و روش‌ها استفاده می‌کنند. در طی 30-35 سال گذشته AHP توسط هزاران سازمان از سراسر جهان به طور کامل مورد آزمایش قرار گرفته است و به نظر می‌رسد که کار می کند! بسیاری از مطالعات موردی وجود دارد که توصیف می‌کند، سازمان‌های بزرگ چگونه از AHP برای تصمیم گیری‌های استراتژیک برای دستیابی به نتایج بهتر استفاده می‌کنند.

وقتی به مطالعات موردی پرداخته می‌شود، متوجه خواهید شد که از این روش برای حل انواع مشکلات تصمیم گیری استفاده شده است. برنامه‌های AHP مربوط به اولویت بندی پروژه، انتخاب فروشنده، انتخاب فناوری، اعتبارسنجی، تصمیم گیری در مورد استخدام، اولویت بندی معیارهای امتیازدهی و ... وجود دارد. داشتن یک رویکرد خوب به این شرکت‌ها و آژانس‌ها اجازه می‌دهد تا تصمیم گیری خوب جزئی از فرآیندهای روزمره شود.

با AHP، یک تصمیم پیچیده به اهداف، گزینه‌های جایگزین و معیارهای واضح تبدیل می‌شود. معیارها اولویت بندی و گزینه‌های دیگر با توجه به آن معیارها ارزیابی می‌شود. با استفاده از فرآیند سلسله مراتبی تحلیلی برای تصمیم گیری به صورت مشارکتی کار می‌شود زیرا با AHP می‌توان نحوه کار را توضیح داد.

منابع: Investopedia

transparentchoice

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.