مبانی ناظر بر اعتبارسنجی مشتریان در بانکداری اسلامی از نظر قرآن

در بانکداری اسلامی بر اعتبارسنجی مشتریان تاکید زیادی شده است. دلیل آن این است که بانک‌ها اگر به درستی مشتریان خود را اعتبارسنجی کنند، می‌دانند وام‌ها و تسهیلات خود را به چه کسانی بدهند، تا در آینده هم خود و نظام اقتصادی را متضرر نکنند. بهترین راه برای اعتبار سنجی مشتریان استفاده از سامانه اعتبارسنجی است. شرکت‌ها و آژانس‌های اعتبار سنجی با گرفتن اطلاعات و داده‌های مالی و اعتباری مشتریان بانک‌ها از آنها، از طریق فناوری‌ای که در سامانه اعتبار سنجی خود دارند، به بانک‌ها کمک می‌کنند تا در اعطای وام و تسهیلات به افراد شایسته، خوش حساب و واجد شرایط اقدام کنند. البته افراد حقیقی و حقوقی و شرکت‌ها و صاحبان کسب و کارهایی که متقاضی دریافت وام و تسهیلات از بانک‌ها هستند هم می‌توانند از یک شرکت اعتبارسنجی برای دیدن نمره و رتبه اعتباری خود درخواست کنند تا اگر واجد شرایط برای دریافت وام و تسهیلات از بانک خاصی نیستند، تلاش کنند تا با رعایت قوانین و مقررات نمره و رتبه اعتباری خود را به حد استاندارد برسانند. در واقع در فرایند اعتبارسنجی مشتریان آن آژانس و شرکت اعتبار سنجی سابقه اعتباری مشتریان که شامل جزئیات حساب‌های اعتباری گذشته و جاری است را لیست می‌کند. همچنین هر بار که یا یک وام دهنده گزارش اعتباری خود را درخواست می‌کند و همچنین مواردی که داده‌ها و اطلاعات مالی و اعتباری حساب‌های مشتریان ارسال شده است، مستند می‌کند. موضوعات مالی که بخشی از سوابق عمومی مانند تعداد چک برگشتی و سلب حق بیمه است نیز شامل می‌شود.(همین حالا میتونی خطاهای احتمالی گزارش اعتباری خودت رو بررسی کنی)

مبانی ناظر بر اعتبار سنجی مشتریان در بانکداری اسلامی از نظر قرآن

بانکداری اسلامی

اهمیت اعتبارسنجی مشتریان در نظام بانکداری چیست؟

همانطور که اشاره شد امروزه اعتبارسنجی مشتریان در نظام بانکداری به دلیل پیش بینی و جلوگیری از ایجاد ریسک اعتباری و یا کاهش ضرر و آسیب آن به اقتصاد بانک و کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل است که دانستن نمره و رتبه اعتباری هر فرد متقاضی دریافت وام و تسهیلات و استفاده از خدمات مالی و بانکی مهم خواهد بود. این نمره اعتباری مسلما مهمترین نمره شما در زندگی مالی و اعتباری تان است و این روزها بررسی آنها آسانتر از همیشه است. قبل از درخواست کارت اعتباری جدید و وام شخصی  مهم است که نمره و رتبه اعتباری خود را بدانید، زیرا این بینش را به شما می‌دهد که در دریافت چه نوع وام و تسهیلاتی ممکن است واجد شرایط شوید و چه نرخ بهره را انتظار دارید. بررسی نمره اعتباری شما به اعتبار تان آسیب نمی‌رساند  و حتی اگر متقاضی دریافت وام یا تسهیلات نیستید، هوشمندانه است که عادت داشته باشید به طور منظم آن را چک کنید.

در حقیقت، عمل ساده بررسی نمره اعتباری یکی از راه هایی است که می‌توانید اعتبار خود را بهبود بخشید. اگر متوجه ضعف در نمره خود شدید، ممکن است از وجود خطاهای احتمالی گزارش خود آگاه شوید. بررسی نمره خود به صورت ماهانه ممکن است به شما کمک کند مشکلات را زودتر حل کنید، همانطور که اعتبار سنجی مشتریان به بانک‌ها کمک می‌کند تا ریسک اعتباری خود را مدیریت کنند. با کمک این سامانه‌ها و آژانس اعتبارسنجی می‌توان اقتصادی سالم و پویا داشت.

منابع:

cnbc

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.