توصیه‌‌های بانک مرکزی مالزی به بانک‌ها و موسسات مالی برای مدیریت ریسک اعتباری

الزامات و دستور العمل‌های مدیریت ریسک اعتباری در هر کشوری توسط بانک مرکزی آن کشور که مسئولیت نظارت و کنترل بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را دارد، ارائه می‌شود. در کشور مالزی هم بانک مرکزی آن کشور هر ساله الزامات و قوانین مدیریت ریسک اعتباری را به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری آن کشور توصیه می‌کند. سیستم بانکی مالزی به 3 گروه اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از: 1) موسسه پولی متشکل از بانک مرکزی، موسسات مالی تجاری و تجاری اسلامی. 2) موسسات غیر پولی یعنی بانک‌های بازرگانی، شرکت‌های اعتباری و بیمه‌ای و بانک‌های توسعه‌ای. 3) دفاتر نمایندگی بانک‌های خارجی و بانک‌های خارج از کشور. قبل از بحران مالی 1997، مالزی سی و هفت بانک بازرگانی، چهل موسسه مالی و دوازده بانک تجاری داشت. با این وجود، پس از بحران مالی 1997، بیشتر بانک‌ها برای تقویت این موسسات مالی ادغام شده‌اند که منجر به تشکیل سی و پنج بانک بازرگانی دارای مجوز، سی و یک موسسه مالی و دوازده بانک تجاری شده است. تاکنون، فقط بیست و دو بانک تجاری دارای مجوز و چهارده بانک تجاری در مالزی وجود دارد. در مالزی هم موسسات و آژانس‌هایی برای اعتبار سنجی متقاضیان دریافت وام و تسهیلات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری وجود دارند که کمک بزرگی به مدیریت ریسک اعتباری این بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری می‌کنند. مشتریان بانک‌ها می‌توانند از این سامانه‌های اعتبارسنجی برای استعلام وام بانکی و پیدا کردن بانک و موسسه مالی و اعتباری وام دهنده مناسب استفاده کنند.(همین حالا میتونی با دریافت گزارش اعتباری مشتریانت ریسک اعتباری را کاهش بدی)

توصیه‌‌های بانک مرکزی مالزی به بانک‌ها و موسسات مالی برای مدیریت ریسک اعتباری

مدیریت ریسک اعتباری

اهمیت مدیریت ریسک اعتباری در سیستم بانکی و اعتباری

مدیریت ریسک اعتباری به دلیل پیچیدگی در انجام کار، به یک بخش مهم و لاینفک کنترل و مدیریت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری جهت دستیابی به برنامه‌ها و اهداف خود تبدیل شده است. به عبارت دیگر، مدیریت ریسک اعتباری به روش‌ها و فرآیندهای استفاده شده توسط بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری برای کاهش ضرر و یا جلوگیری از متضرر شدن انجام می‌شود. بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری می‌توانند با کمک یک شرکت اعتبارسنجی که خودشان استعلام وام گیرنده برای تعداد چک برگشتی و خوش حسابی را می‌گیرند، ریسک اعتباری خود را مدیریت کنند. در حالت ایده آل، مدیریت ریسک اعتباری در بخش بانکی با هدف کاهش ریسک به حداقل ممکن انجام می‌شود.

هدف مدیریت ریسک اعتباری در سیستم بانکی و اعتباری

در مواجهه با چالش‌های سیستم بانکی و اعتباری جهانی، بخش بانکی هر کشوری موظف است سیستم‌های مدیریت ریسک یکپارچه را پیاده سازی کند. از آنها خواسته می‌شود میزان خطر فعلی خود مانند ریسک بازار را شناسایی کنند. این یک ابزار کاهش ریسک ضروری برای ارتقاء سودآوری و ثبات در درازمدت بانک‌ها و تقویت مزیت رقابتی آنها است. اگر بانکی دارای سیستم‌های مدیریت ریسک اعتباری مناسب باشد که بتواند در معرض خطر قرار گرفتن را به آنها هشدار دهد، فرصتی ایجاد می‌شود که هزینه‌های سرمایه گذاری خود را کاهش دهند. در نتیجه، عملکرد صحیح مدیریت ریسک اعتباری برای حفظ موجودیت بانک‌ها در درازمدت ضروری است. در نهایت، برای مدیریت ریسک اعتباری در بخش بانکی، ابتدا بانک‌ها باید از طریق یک شرکت اعتبار سنجی ریسک را شناسایی کنند. این بدان معناست که بانک ها باید ریسک‌هایی از قبیل ریسک در معرض خطر را به درستی تشخیص دهند زیرا این امر به ایجاد مبنایی برای تجزیه و تحلیل مراحل بعدی و کنترل مدیریت ریسک اعتباری کمک می‌کند.

منبع: ukessays

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.