فاکتورهای تعیین کننده رتبه اعتباری شرکت ها در ایران و دنیا

رتبه اعتباری شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف در ایران یا دنیا بر اساس تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، بازدید از کارخانه و دفتر، برگزاری مباحث با حسابرسان، بانکداران، طلبکاران و غیره، ارائه خدمات توسط کارشناسان درگیر عوامل مختلف مربوط به اعتبارسنجی و کار دقیق، تعیین می‌شود.

5 فاکتور تعیین کننده رتبه اعتباری شرکت ها در ایران یا دنیا

یک آژانس تعیین رتبه اعتباری فقط اطلاعات معتبری را که از منابع قابل اعتماد جمع آوری شده، برای تجزیه و تحلیل می‌پذیرد. فاکتورهای اصلی برای رتبه بندی اعتباری در یک آژانس و شرکت اعتبارسنجی عبارتند از:

تجزیه و تحلیل کسب و کار
تجزیه و تحلیل مالی
ارزیابی مدیریتی
نظارت بر محیط کسب و کار و فعالیت رقبا
تجزیه و تحلیل بنیادی.
در این مقاله به طور خلاصه هر فاکتور بررسی می‌شود.

فاکتورهای تعیین کننده رتبه اعتباری شرکت ها در ایران و دنیا

فاکتورهای تعیین کننده رتبه اعتباری شرکت ها در ایران و دنیا

1-تجزیه و تحلیل کسب و کار

تجزیه و تحلیل یک کسب و کار مستلزم بررسی خطرات مختلفی است که در فعالیت‌های شرکت دخیل است. اینها شامل ریسک صنعتی، موقعیت شرکت در بازار، عملکرد شرکت و موقعیت قانونی آن است.

2-تجزیه و تحلیل مالی

یک آژانس تعیین رتبه اعتباری برای تعیین امتیاز و رتبه بندی اعتباری به بررسی کیفیت حسابداری، کسب درآمد، کفایت جریان وجوه نقدی و انعطاف پذیری مالی آن شرکت می‌پردازد. کیفیت حسابداری با تجزیه و تحلیل روش‌های استهلاک، تشخیص درآمد، برطرف کردن بدهی‌ها، پیش بینی بدهی‌های احتمالی، ارزش گذاری موجودی و غیره بررسی می‌شود. در بخش کسب درآمد عواملی مانند منابع درآمدی در آینده، نسبت سودآوری، درآمد در رابطه با هزینه‌های ثابت، درآمد هر سهم و غیره، در حین تحلیل از حمایت از شرکت در نظر گرفته می‌شوند. کفایت جریان وجوه نقدی در مدیریت سرمایه‌های در گردش، نسبت فعلی، موجودی کالاها برای فروش و غیره منعکس می‌شود، بنابراین، این عوامل مورد بررسی قرار می‌گیرند که آیا جریان وجوه نقدی کافی است یا خیر. انعطاف پذیری مالی را می‌توان با بررسی برنامه‌های تامین اعتبار سرمایه، توانایی جمع آوری وجوه، پتانسیل بازآفرینی دارایی و غیره ارزیابی کرد.

3-ارزیابی مدیریتی

ارزیابی مدیریتی شامل ارزیابی سوابق مدیریتی، سیستم برنامه ریزی و کنترل، جزئیات مربوط به کسب و کار و فعالیت مدیران بخش‌های مختلف، صلاحیت‌ها و تجربه‌ی آنها، ظرفیت شرکت برای انعطاف پذیری در برابر برخورد با موقعیت‌های مختلف و آمادگی برای رفع شرایط نامطلوب موقعیت‌های مختلف و غیره است.

4-نظارت بر محیط کسب و کار و فعالیت رقبا

برای تعیین رتبه اعتباری محیط کسب و کار و فعالیت رقبا از نظر ساختار و چارچوب نظارتی سیستم مالی، عملکرد مراجع نظارتی، روند تنظیم مقررات و واکنش رقبا به مقررات و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

5-تجزیه و تحلیل بنیادی

یکی از مواردی که یک شرکت اعتبار سنجی  برای تعیین رتبه اعتباری به صورت بنیادی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند، مدیریت کیفیت است. مدیریت کیفیت یک شرکت را می‌توان از نظر سرمایه، ساختار، میزان بدهی، وضعیت بازپرداخت بدهی در بلند مدت و تطبیق جریان‌های نقدی ارزیابی کرد. همچنین کیفیت دارایی‌ها از نظر مدیریت ریسک اعتباری، مطالبات دریافت شده از دارایی‌های جاری، سیستم‌های نظارت بر اعتبار و ریسک اعتباری فردی بررسی می‌شود. همچنین فرآیند تعیین رتبه اعتباری شامل تجزیه و تحلیل تاثیر بهره و تغییرات نرخ مالیات بر سود شرکت است.

منبع: mymbaguide

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.