دلایل وجود ضمانت سپرده در بانکداری

ضمانت سپرده در بانکداری به عنوان وعده‌ای از یک بانک است که در صورت عدم تحقق تعهدات قراردادی خود، مسئولیت یک بدهکار خاص را بر عهده می‌گیرد. به عبارت دیگر، این بانک پیشنهاد می‌کند که به عنوان ضامن از طرف یک مشتری تجارت در یک معامله بایستد. بیشتر ضمانت سپرده بانکی مبلغی برابر با درصد کمی از کل قرارداد را شامل می‌شوند، به طور معمول 0.5 تا 1.5 درصد از مبلغ تضمین شده.(برای دریافت استعلام وام هایی که ضامن شده اید و دریافت نحوه پرداخت افراد ضمانت شده همین حالا اقدام کن)

ضمانت سپرده بانکی

ضمانت سپرده بانکی محدود به مشتریان تجاری نمی‌شود. افراد عادی نیز می‌توانند برای آنها درخواست کنند. با این حال، صاحبان کسب و کارها اکثر ضمانت‌ها را دریافت می‌کنند. در اکثر موارد، به دست آوردن تضمین‌های سپرده بانکی خاص دشوار نیست.

برای درخواست ضمانت سپرده بانکی، صاحب حساب با بانک تماس گرفته و برنامه‌ای را تهیه می‌کند که میزان و دلایل ضمانت را مشخص می‌کند. برنامه‌های معمولی برای یک دوره زمانی خاص که ضمانت نامه باید معتبر باشد، هرگونه شرایط ویژه پرداخت و جزئیات مربوط به ذینفع را تعیین می‌کنند.

بانک پس از اعتبارسنجی مشتریان به وثیقه نیاز دارد. اعتبار سنجی توسط شرکت اعتبارسنجی با کمک دریافت داده‌های مالی و اعتباری از طریق استعلام بانکی افراد انجام می‌شود. این می‌تواند به صورت توافق نامه دریافت وثیقه برای دارایی‌ها، مانند سهام، اوراق قرضه یا حساب‌های نقدی باشد. دارایی‌های غیرقانونی به طور کلی به عنوان وثیقه قابل قبول نیستند.

دلایل وجود ضمانت سپرده در بانکداری

ضمانت نامه بانکی

چگونه بانک کار را تضمین و چه کسی از آنها استفاده می‌کند؟

انواع مختلفی از ضمانت سپرده بانکی وجود دارد، از جمله:

تضمین عملکرد
تضمین اوراق قرضه
ضمانت مالی
ضمانت پرداخت پیش پرداخت یا معوق
ضمانت سپرده بانکی اغلب بخشی از توافق‌ها بین یک شرکت کوچک و یک سازمان بزرگ - دولتی یا خصوصی است. سازمان بزرگتر می‌خواهد از خطرات طرف مقابل محافظت کند، بنابراین نیاز دارد که طرف کوچکتر قبل از کار ضمانت بانکی را دریافت کند. به دلایل دریافت ضمانت سپرده بانکی:

به فروشنده اطمینان دهید که مبلغ خرید کالا در تاریخ مشخص پرداخت می‌شود.
در صورتی که فروشنده کالاهای مشخص شده را طبق قرارداد تهیه نکند، به عنوان وثیقه برای دریافت پیش پرداخت از فروشنده عمل می‌کند.
اوراق بهادار اعتباری که به عنوان وثیقه برای بازپرداخت وام است.
ضمانت اجاره‌ای که به عنوان وثیقه برای پرداخت قراردادهای اجاره‌ای عمل می‌کند.
دستور پرداخت تایید شده یک تعهد غیرقابل برگشت است که در آن یک بانک مبلغ مشخصی را در یک تاریخ معین از طرف مشتری پرداخت می‌کند.
اوراق بهادار عملکردی که به عنوان وثیقه برای هزینه‌های خریدار انجام می شود؛ در صورت ارائه خدمات یا کالاها مطابق توافق نامه ارائه نشده است.
اوراق گارانتی که به عنوان وثیقه عمل می‌کند، اطمینان حاصل می‌شود کالاهای سفارش داده شده، همانطور که توافق شده است تحویل داده می‌شوند.

تفاوت بین ضمانت سپرده بانکی و اعتبار نامه

اعتبار نامه‌ها معمولا در موافقت نامه‌های تجارت بین المللی استفاده می‌شود، در حالی که ضمانت سپرده بانکی اغلب در قراردادهای املاک و مستغلات و پروژه های زیربنایی استفاده می‌شود. این ضمانت نامه‌های بانکی نسبت به اعتبار نامه‌ها تعهد بسیار قابل توجهی برای بانک‌ها نشان می‌دهد. ضمانت سپرده بانکی، مانند اعتبار نامه، مبلغی را برای یک ذینفع تضمین می‌کند. اما برخلاف اعتبار نامه، مبلغ فقط در صورتی پرداخت می‌شود که طرف مقابل تعهدات مقرر در قرارداد را انجام ندهد. این می‌تواند در اصل برای تضمین خریدار یا فروشنده از ضرر و زیان ناشی از عدم عملکرد طرف مقابل در یک قرارداد باشد.

منبع: investopedia

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.