فاکتورهای تعیین کننده رتبه اعتباری

رتبه اعتباری از خدمات مهم و تاثیر گذار یک شرکت اعتبارسنجی است. این شرکت‌ها دارای سامانه‌هایی هستند که از روی داده‌ها و اطلاعات مالی مشتریان بانک‌ها، رتبه اعتباری آنها را حدس می‌زنند. رتبه اعتباری بر اساس نمره و امتیاز اعتباری که می‌گیرند که معمولا بین 300 تا 800 است؛ تخمین زده می‌شود. پنج عامل و فاکتور اصلی و تعیین کننده برای اعتبارسنجی و محاسبه نمرات اعتباری وجود دارد. وام دهندگان از این نمرات استفاده می‌کنند تا دریابند که چقدر احتمال دارد که بدهی خود را به موقع بازپرداخت کنید - بنابراین، این نمرات معمولا بر تصمیم گیری در مورد دریافت وام تاثیر می‌گذارد. با تغییر مشخصات مالی، نمره شما در سامانه اعتبارسنجی نیز تغییر می‌کند، بنابراین دانستن اینکه چه عواملی بر روی نمره اعتبار شما تاثیر می‌گذارد، این فرصت را می‌دهد که به مرور زمان آن را بهبود بخشید.(برای دریافت رتبه اعتباری و عوامل کسب این رتبه همین حالا اقدام کنید)

فاکتورهای تعیین کننده رتبه اعتباری افراد حقیقی

فاکتورهای تعیین کننده رتبه اعتباری

5 فاکتور تعیین کننده رتبه اعتباری

در حالی که معیارهای دقیق استفاده شده توسط هر مدل امتیاز دهی متفاوت است، در اینجا مهمترین عواملی هستند که بر نمرات اعتباری شما تاثیر می‌گذارند.

1-تاریخچه پرداخت

 تاریخچه پرداخت مهمترین ماده در امتیاز دهی اعتبار و تعیین رتبه اعتباری است و حتی یک وجه و قسط پرداخت نشده نیز می‌تواند تاثیر منفی بر نمره و رتبه اعتباری‌تان بگذارد. وام دهندگان می‌خواهند مطمئن باشند که شما بدهی خود را به موقع بازپرداخت می‌کنید یا خیر، هنگامی که درخواست و تقاضای دریافت وام و تسهیلات جدید می‌دهید.

2-اعتبار به کار گرفته شده

 نسبت استفاده اعتبار شما با تقسیم کل اعتبار گردشی که در حال حاضر استفاده می‌کنید با کل اعتبارات گردشی محاسبه می‌شود. این نسبت به میزان اعتبار شما در حال استفاده است و می تواند به شما نشان دهد که چقدر به صندوق های غیر نقدی متکی هستید.

3-ترکیب اعتباری

افرادی که دارای نمرات برتر اعتباری هستند، اغلب دارای سبد متنوعی از اعتبارات هستند. مدل‌های امتیازدهی اعتبار انواع حساب‌ها و تعداد هرکدام از آنها را در نظر بگیرید. وام دهندگان از این ترکیب اعتباری برای درک تجربیات بدهی گذشته و نحوه برخورد با آنها استفاده می‌کنند.

4-استعلام جدی و دقیق

 هر بار که وام دهنده گزارش اعتباری خود را به عنوان بخشی از فرآیند تصمیم گیری خود درخواست کند، از اعتبار بانکی او استعلام جدی و دقیق گرفته می‌شود و در پرونده اعتباری فرد ثبت می‌شود. نتایج این استعلام‌های دقیق و جدی تا دو سال در پرونده اعتبار فرد باقی می‌ماند و در برخی موارد می تواند تاثیر منفی بر نمرات اعتباری آنها بگذارد.

5-اطلاعات منفی

 پرداخت‌های دیرهنگام یا از دست رفته، سلب حق بیمه، حساب‌های بسته شده و تاخیر در پرداخت اقساط و بازپرداخت‌ها نمونه‌هایی از اطلاعات منفی هستند که می‌توانند در پرونده اعتباری ظاهر شوند و بر رتبه اعتباری تاثیر منفی بگذارند. اینها معمولا نشان می‌دهد که شما در گذشته از بازپرداخت به موقع اقساط وام خودداری کرده‌اید و می‌توانید ریسک اعتباری برای وام دهندگان باشید که به دنبال تایید اعتبار جدید هستند. تاثیر اطلاعات منفی بر روی اعتبار بستگی به مشخصات اعتبار کلی شما و نوع ثبت آن دارد. این سوابق به طور معمول حداقل برای مدت هفت سال در پرونده شما باقی می‌مانند، بنابراین بهتر است در صورت امکان از هرگونه نقض منفی جلوگیری کنید.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.