تحلیل مقایسه ای ریسک اعتباری در بانکداری اسلامی و بانکداری متداول

ریسک اعتباری عبارتند از از پیش بینی بدهکار شدن وام گیرنده ناشی از عدم موفقیت در بازپرداخت وام و تسهیلات به وام دهنده است. هر وام دهنده این را به عنوان اولین اختلال در جریان وجوه نقدی و هزینه‌های خود می‌داند. ضرر ممکن است در بسیاری از موارد جزئی یا حتی کامل باشد. (ریسک اعتباری را می‌توان تا حدود زیادی با اعتبار سنجی از طریق شرکت اعتبار سنجی و یا سامانه ملی اعتبارسنجی پیش بینی و مدیریت کرد.) بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تسهیلات و وام دهنده می‌توانند از طریق داده‌های موسسات و شرکت اعتبارسنجی در مورد رتبه و نمره اعتباری متقاضیان دریافت وام و تسهیلات و سابقه خوش حسابی با استعلام معوقات بانکی با کد ملی و تعداد چک برگشتی ریسک اعتباری را پیش بینی و مدیریت کنند. ریسک اعتباری در مورد توانایی وام گیرنده در بازپرداخت وام محاسبه می‌شود. برای ارزیابی وام دهندگان برای پیش بینی و مدیریت ریسک اعتباری، باید به گزارش‌ها و آنالیزهای آژانس‌ها و سامانه‌های اعتبارسنجی مراجعه کرد. پنج مورد از تاریخ اعتبار، ظرفیت بازپرداخت، سرمایه ، وضعیت وام و وثیقه در این زمینه مرتبط است. برخی از شرکت ها فقط برای ارزیابی ریسک اعتباری مصرف کنندگان فعلی و بالقوه خود دارای یک بخش اختصاصی هستند. با توجه به کمک مشاغل فناوری هم اکنون می توانید داده ها را به سرعت تجزیه و تحلیل کرده و مشخصات ریسک مشتریان را ارزیابی کنید. اگر یک سرمایه گذار در حال ارزیابی برای خرید اوراق بهادار باشد، قبل از خرید، رتبه بندی اعتباری اوراق را بررسی می‌کند. اگر امتیاز پایین باشد، صادرکننده در نظر گرفته می شود که ریسک پیش فرض بالایی دارد و در عوض ، اگر دارای رتبه بالایی باشد ، یک سرمایه گذاری مطمئن محسوب می‌شود.

ریسک اعتباری در بانکداری اسلامی

بانکداری اسلامی سیستمی است که بر اساس اصول شرعی و دینی و اخلاقی اسلامی بنا شده است. شریعت مسلمانان را در هر زمینه از زندگی خود راهنمایی می‌کند که ممکن است اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره باشد انجام حقوق و وظایف از طریق قوانین شریعت، راه تقویت عدالت و رفاه در جامعه به عنوان دستور خدا است. گفته می‌شود، شفافیت اسناد سیستم بانکی را بانکداری اسلامی تامین می‌کند. در سال‌های اخیر سیستم شفاف بانکداری اسلامی محبوبیت خوبی در سراسر جهان پیدا کرده است.دلیل این محبوبیت هم نقش مهم بانکداری اسلامی در بازآفرینی اقتصادی و عدالت اجتماعی بر اساس یک سیستم شفاف بانکی است. انتظار می رود که بانکداری اسلامی دارای خصوصیاتی مانند رفتار اسلامی و اخلاقی خوب باشد. ریسک اعتباری در سیستم بانکداری اسلامی نسبت به بانکداری متداول به دلیل وجود سیستم و قواعد مختلف متفاوت است. در طی قرن‌های متداول فعالیت بانکی، تعدادی از تکنیک‌ها و ابزارهای کاهش ریسک اعتباری توسعه یافته و روند تکامل آنها به دلیل تغییرات مداوم در عملیات بانکی ادامه دارد. با این حال، در بانکداری اسلامی هنوز نتوانسته‌اند تکنیک های معتبر مدیریت ریسک اعتباری طبق اصول شرعی را در حد کافی برای تامین نیازهای خود توسعه دهند. بنابراین آنها اغلب مجبور به استفاده از تکنیک‌های بانکداری متداول هستند که کاربرد مداوم آنها در بانکداری اسلامی به دلیل عدم رعایت اصول شرعی از تکنیک‌های خاص و یا نحوه اجرای آنها در بانکداری متداول کاملا محدود است. برخی از ریسک‌های اعتباری مختص بانکداری اسلامی است، مانند مرابحه که در این نوع معامله ریسک اعتباری در این مورد است که بانک‌ها دارایی را به مشتری تحویل دهند اما مشتریان در پرداخت اقساط آن به موقع عمل نمی‌کنند. برای دیدن نمونه فرم اعتبار سنجی مشتری می توانید به زبانه نمونه گزارش مراجعه نمایید.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.