تشریح جزئیات بخشنامه رفع سوء اثر چک های مشمول مرور زمان

مدت زمان چک های مشمول مرور زمان که بخشنامه‌ای از بانک مرکزی برای رفع سوء اثر آنها صادر شده است، سه سال است. براساس این بخشنامه بانک‌ها می‌توانند باید نسبت به چک‌هایی که سه سال از تاریخ صدور آنها گذشته است و شکایت و طرح دعوی از سوی دارنده چک برگشتی نداشته است، نسبت به رفع سوء اثر آن اقدام کنند. مکاتبه بانک‌ها برای رفع سوء اثر چک‌های مشمول مرور زمان سه سال باید تا راه اندازی سامانه طرح دعاوی کیفری و حقوقی علیه چک از طریق قوه قضائیه با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه باشد. البته تا پیش از این قرار بود که این ارتباط بانک‌ها از طریق سامانه انجام شود اما چون این سامانه طراحی و راه اندازی نشد، فعلا این ارتباط باید از طریق مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه انجام شود.

چک برگشتی

چک برگشتی نوعی از چک است که زمانی که فرد صادر کننده چک مبلغ مشخص را در حساب خود نتواند در تاریخ مشخص و تعیین شده تامین کند، اتفاق می‌افتد. از طریق استعلام بانکی و مراجعه به شرکت اعتبارسنجی و یا شرکت های اعتبار سنجی فرد می‌تواند نسبت به سابقه چک برگشتی فردی که قرار است با او معامله کند، اطلاع پیدا کند. در سامانه اعتبارسنجی بانکی آیس برای استعلام چک برگشتی با کد ملی و یا استعلام بدهی بانکی با کد ملی کافی است با وارد کردن شماره تلفن همراه و کد ملی منطبق با آن شماره این استعلامات را به راحتی انجام دهید و اگر برای فردی می خواهید انجام دهید باید با رضایت او انجام شود. همچنین از این سامانه و شرکت اعتبارسنجی یا شرکت های اعتبار سنجی موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها برای ارائه وام و تسهیلات نسبت به خوش حسابی آن فرد و تایید یا رد درخواست او استفاده کنند.

راه‌های رفع سوء اثر چک برگشتی

فرد صاحب چک برگشتی از روش‌ها و طرق مختلف می‌تواند نسبت به رفع سوء اثر آن از طریق شعبه بانکی صادر کننده چک اقدام کند. تامین موجودی چک یکی از راه‌های رفع سوء اثر چک برگشتی است. برای این منظور فرد باید ابتدا موجودی حساب خود را برای رفع برگشتی آن و تامین بدهی فرد دارنده چک پر کند و سپس با مراجعه به شعبه بازکننده حساب چک نسبت به رفع سوء اثر آن اقدام کند. یکی دیگر از راه‌های رفع سوء اثر چک برگشتی ارائه لاشه آن چک به بانک و دریافت رسید در قبال آن است. اگر فرد ذی‌نفع چک در دفترخانه رسمی رضایت نامه محضری بابت وصول بدهی خود از صادر کننده چک به بانک ارائه دهد، فرد صادر کننده چک می‌تواند نسبت رفع سوء اثر چک برگشتی خود از بانک اقدام کند. یکی دیگر از راه‌های رفع سوء اثر چک برگشتی واریز مبلغ آن به سپرده قرض الحسنه جاری است. پس از آن فرد صادر کننده چک باید به مدت 24 ماه حساب خود را مسدود کند. راه‌های دیگر این است که فرد صادر کننده چک بتواند حکم قضائی دریافت کند و به بانک ارائه دهد و در سامانه اطلاعات بانک مرکزی مدت نگهداری سوابق چک‌های برگشتی خود را منقضی کند. با مراجعه به زبانه وبلاگ می توانید به جواب سوال گزارش اعتبار بانکی چیست برسید.

راه‌های برگشت زدن چک

در چه صورت فرد می‌تواند چک صادر کننده را برگشت بزند. تا از این طریق حق و حقوق را از طریق اقامه طرح دعوی به مراجع قضایی را دریافت کند. یکی از راه‌های برگشت زدن چک این است که فرد صادر کننده موجودی کافی در حساب خود نداشته باشد تا بتواند در زمان تعیین شده چک را وصول کند. همچنین زمانی که اشتباه سهوی یا عمدی در زمان نوشتن چک مرتکب شده باشد یا اینکه از یک حساب مسدود شده چک را کشیده باشد.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

بهروز حسنی نوشت : 1403/01/01
رفع سو اثر چک قدیمی
پاسخ
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.