مشخصات چک معتبر

چک معتبر یک سند کتبی است که به موجب آن فرد صادر کننده متعهد می‌شود در مدت زمان مشخصی مبلغ آن را تامین کند و فرد صاحب آن را وصول کند. البته این سند کتبی انواع مختلفی دارد که برخی از آنها به نام چک معتبر یا تضمین شده و برخی دیگر به نام چک برگشتی شناخته می‌شود. به طور معمول چک برای پرداخت صورتحساب  بازرگانان و یا پرداخت شخصی به صورت چهره به چهره استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای هر مبلغی چک شخصی را برای یک تجارت یا یک شخص بنویسید، اما این وظیفه شماست که مطمئن شوید پول کافی در حساب خود دارید تا بتوانید پرداخت را انجام دهید. از انواع چک معتبر می‌توان به چک‌های تضمین شده یا تایید شده با استعلام بانکی و یا استعلام بانک اشاره کرد که پرداخت مبلغ چک معتبر توسط بانک تایید و تضمین شده است.

استعلام بانکی

یکی از راه‌های اطمینان یافتن از اینکه فرد چک معتبر کشیده است، مراجعه به شرکت اعتبارسنجی و مشاهده اعتبار و رتبه بندی مالی و اعتباری آن شخص است. در شرکت اعتبار سنجی با استعلام بانک  و یا استعلام بانکی مشاهده سابقه کشیدن چک برگشتی رتبه و اعتبار آن شخص تعیین می‌شود که همان اعتبارسنجی مشتریان بانکی است. با مراجعه به زبانه وبلاگ در سایت آیس جواب سوال اعتبار سنجی چیست را بیابید. بدیهی است که هر فردی در زمینه کشیدن چک سابقه بهتری داشته باشد، رتبه و اعتبار بالاتری پیدا خواهد و برای انجام معامله و گرفتن چک از او بیشتر اطمینان حاصل خواهد شد. سامانه آیس یک شرکت اعتبارسنجی است که به راحتی اعتبار بانکی افراد را ارائه می دهد.

چک ضمانت

چک ضمانت نوعی از چک است که فرد برای تضمین تعهد خود آن را صادر می‌کند که اگر خلف و قصور وعده کرد، فرد صاحب چک می‌تواند در دادگاه بابت قصور و خلف وعده شکایت کند. البته این نوع از چک نباید نقدی و برای امانت تلقی شود و مثال آن می‌توان به چک تخلیه اشاره کرد که برخی از صاحبان ملک از مستاجر خود دریافت می‌کنند.

چک برگشتی

چک برگشتی نوعی از چک است که فرد صادر کننده نتوانسته در مدت زمان مشخص شده حساب خود را پر کند و چک به اصطلاح برگشت خورده است. طبق قانون صادر کردن این نوع از چک جرم است و فرد صاحب چک می‌تواند از صادر کننده چک برگشتی شکایت کند و نسبت به وصول بدهی خود از طریق مراجع قضایی اقدام کند. البته دادگاه و مراجع قضایی با شکایت فرد مبلغ چک را برای او تامین نخواهند کرد و تنها فرد صادر کننده چک برگشتی را به حبس محکوم خواهد کرد. تنها در صورتی دادگاه حکم به تامین مبلغ چک خواهد داد که فرد شاکی با پرداخت هزینه دادرسی و ابطال تمبر برگه دادخواست را تقدیم دادگاه کند. در اعتبارسنجی مشتریان بانکی از سامانه آیس در گزارش اعتباری فرد اعلام می شود که آیا چک برگشتی دارد یا خیر و تاریخ آخرین چک برگشتی.

روش نوشتن چک بانکی

شما باید مطمئن شوید که تمام جزئیات صحیح را درج کرده‌اید تا چک شما بدون پرداخت یا تاخیر برگردد:

تاریخ

گیرنده

مقدار (کتبی و عددی)

امضای شما

نوشتن چک با تاریخ آینده را توصیه نمی‌شود زیرا گیرنده ممکن است خیلی زود اقدام به پرداخت آن به حساب خود کند. در حالی که هر احتیاطی برای تشخیص چک‌های مورخ آینده انجام می‌شود، گاهی اوقات آنها نیز بررسی می‌شوند. اگر این اتفاق بیفتد و شما بودجه کافی برای تامین چک‌های صادر شده را نداشته باشید، ممکن است هزینه‌های آن را متحمل شوید.

منبع: nationwide

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.