سایت اعتبارسنجی آیس

سایت اعتبار سنجی آیس نمایندگی فروش شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران است که این شرکت تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می‌کند که افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت اعتبار یکپارچه سپهر و یا از طریق اپلیکیشن این شرکت ( آیس ) پس از وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه منطبق با کد ملی، تایید هویت، پرداخت مبلغ گزارش گیری رتبه و نمره اعتباری خود و یا فرد و شرکتی که قرار است با آن وارد معامله مالی و اعتباری شوند، مشاهده کنند؛ البته بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری هم می‌توانند از این سایت  اعتبارسنجی در تایید و یا رد درخواست افراد وام گیرنده استفاده کنند. تقریبا تمامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز و مورد تایید بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و امور دارایی هم با آن همکاری می‌کنند تا اطلاعات درست افراد حقیقی و حقوقی و شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی وارد شود.(همین حالا می تونی با دریافت گزارش اعتباری نمره اعتباری حودت و مشتریانت را دریافت کنی)

چه کسی رتبه و نمره اعتباری را ارزیابی می‌کند؟

یک آژانس اعتبارسنجی با تجزیه و تحلیل ویژگی‌های کیفی و کمی اعتباری افراد حقیقی و حقوقی و استعلام بانکی و استعلام ضامن رتبه و نمره اعتباری آنها را ارزیابی می‌کنند. این اطلاعات ممکن است از اطلاعات داخلی ارائه شده از سوی نهادهایی، مانند صورت‌های مالی حسابرسی شده، گزارش‌های سالانه و همچنین اطلاعات خارجی مانند گزارش‌های تحلیلگران، مقالات خبری منتشر شده، تجزیه و تحلیل کلی صنعت و پیش بینی‌ها تهیه شود. یک آژانس اعتبارسنجی در معامله مالی و اعتباری دخیل نیست و به عنوان یک گروه و سازمان مستقل و بی طرف از ریسک اعتباری را که توسط یک نهاد خاص به دنبال جمع آوری پول از طریق وام یا صدور اوراق قرضه است، نمره و رتبه اعتباری افراد حقیقی و حقوقی را ارائه می‌دهد.

انواع رتبه و نمرات اعتباری

هر آژانس اعتبار سنجی از اصطلاحات خاص خود برای تعیین رتبه بندی اعتباری استفاده می‌کند. به طور کلی رتبه بندی اعتباری به دو گروه طبقه بندی می شوند: درجه سرمایه گذاری و درجه سودا گرایی.

رتبه بندی درجه سرمایه گذاری به این معنی است که سرمایه گذاری توسط آژانس رتبه بندی جامد در نظر گرفته شده است و احتمالا صادرکننده شرایط بازپرداخت را رعایت می‌کند. چنین سرمایه گذاری‌هایی در مقایسه با سرمایه گذاری‌های درجه سفته بازی، معمولا قیمت کمتری دارند.

سرمایه گذاری‌های درجه سوداگرانه ریسک بالایی دارند و بنابراین، نرخ بهره بالاتری را در پیش رو دارند تا کیفیت سرمایه گذاری‌ها را منعکس کنند.

عوامل موثر در اعتبارسنجی

یکی از عوامل موثر در اعتبارسنجی که می‌تواند برای تعیین رتبه و نمره اعتباری افراد حقیقی و حقوقی و شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی نقشی تعیین کننده داشته باشد، استعلام بانکی است. به همین دلیل است که سامانه اعتبارسنجی آیس یا اعتبار یکپارچه سپهر، تقریبا با کلیه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز و مورد تایید بانک مرکزی فعالیت می‌کند. چرا که از این طریق می‌توان به سابقه چک برگشتی افراد هم دسترسی پیدا کرد تا موسسات وام دهنده اطلاعات کاملی از سوابق مالی و اعتباری متقاضیان دریافت وام و تسهیلات داشته باشند. ریسک اعتباری اصطلاحی است که آژانس‌های اعتبار سنجی در اختیار بانک‌ها و موسسات وام دهنده برای افرادی که نمره و رتبه اعتباری خوبی ندارند و ممکن است نتوانند بازپرداخت وام و تسهیلات را به موقع انجام دهند، قرار می‌دهند. هرچند رتبه و نمره اعتباری در سراسر دنیا داری یک حد استانداردی است اما ممکن است از یک موسسه و آژانس اعتبارسنجی نسبت به دیگری متغیر باشد.

منبع: corporatefinanceinstitute

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

کریم سیدصدری نوشت : 1401/12/25
از همه کسانی که زحمت کشیده و بانک های اطلاعاتی قابل فهم و راحت را در دسترس قرار میدهند کمال تشکر را دارم
پاسخ
علی قلیزاده نوشت : 1401/07/22
ایا تعداد وام ها هم تاثیر دارد؟ یا فقط به موقع پرداخت کردنش مهمه
پاسخ
آیس نوشت : 1401/07/22
آقای علیزاده عزیز، افزایش تعداد تسهیلات دریافتی باعث افزایش ریسک اعتباری شخص می شود.
فرهاد خسروی زاده نوشت : 1401/04/15
چرا نمره اعتبار سنجی من کم است
پاسخ
آیس نوشت : 1401/04/15
آقای خسروی زاده عزیز، در گزارش اعتباری در قسمت توصیف می توانید دلایل کسب امتیاز خود را مشاهده و بررسی نمایید.
مریم موسوی نوشت : 1401/03/21
برای وام اعتبارسنجی میخوام
پاسخ
آیس نوشت : 1401/03/21
مریم عزیز، برای دریافت اعتبار سنجی ، با ورود به سر برگ خانه و وارد کردن کد ملی و شماره همراهتان می توانید اقدام نمایید. در نظر داشته باشید. برای دریافت وام و شرایط وام از بانک باید سوال کنید.
غلامرضا کاظمی نوشت : 1400/12/04
اعتبار سنجی وام
پاسخ
آیس نوشت : 1400/12/04
برای دریافت اعتبار سنجی ، با ورود به سر برگ خانه و وارد کردن کد ملی و شماره همراهتان می توانید اقدام نمایید.
شهرام نوشت : 1400/10/27
استعلام
پاسخ
آیس نوشت : 1400/10/27
برای دریافت استعلام وام های ضمانت شده و وام های دریافتی مستقیم و همچنین وجود و عدم وجود چک برگشتی، با ورود به سر برگ خانه و وارد کردن کد ملی و شماره همراهتان می توانید اقدام نمایید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.