مدیریت ریسک اعتباری مشتریان حقوقی

امروزه مفاهیم گسترده ای نظیر اعتبارسنجی مشتری جای خود را در میان بانکداری آنلاین تثبیت کرده اند. مدیریت ریسک اعتباری مشتریان حقوقی در کنار جذب منابع مختلف اهمیت بسیار زیادی برای بانک ها دارد. در این بین بانک ها قادر خواهند بود با استفاده از تخصیص بهینه منابع و همچنین کسب درآمد برای بالا بردن کیفیت منابع خود نیز توازنی ایجاد کنند که در آینده از مشکلات بسیار زیادی جلوگیری خواهد کرد.

براساس آماری که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، در سال های اخیر میزان مطالبات معوق بانک ها بسیار افزایش یافته است که نشان دهنده این است که نیاز به استعلام بانکی بیش از گذشته حس می شود. در این بین اما اعتبار سنجی مشتری و همچنین اندازه گیری میزان ریسک های ناشی از مشتریان بدحساب ارتباطی دقیق وجود دارد که با پررنگ شدن اعتبارسنجی مشتری کم رنگ تر خواهند شد.

الگوهای بسیاری برای داده کاوی وجود دارد که نرخ وصول مشتریان را با توجه به اعتبار سنجی مشتری تغییر می دهد. در سال اخیر اما استفاده از این منابع جدید اعتبارسنجی مشتری کمک به ایجاد یک الگوی جدید در این زمینه داشته است که نشان دهنده دقت بیشتر و در نتیجه وصول مطالبات بیشتر بوده است.

اعتبارسنجی مشتری چه نقشی در مدیریت ریسک اعتباری دارد؟

در این مقاله، هدف این است که شما با عوامل موثر بر خطرپذیری اعتباری آشنا شوید و در نتیجه با مدلی آشنا شوید که برای رتبه بندی اعتبار مشتریان حقوقی در شهرهای مختلف از جمله تهران ایجاد شده است. همانطور که میدانید، روش های مختلفی برای تحلیل پوششی داده ها وجود دارد که برای بررسی آنها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع آنچه که در این الگوبرداری انجام شده است، بررسی یک نمونه 146 تایی بوده که از بین مشتریان حقوقی به صورت تصادفی انتخاب شده اند تا بتوان توسط آن نقش اعتبار سنجی مشتری را بررسی کرد.

در این بررسی آنچه که نتایج نشان می دهند این است که 27 متغیر شامل متغیرهای مالی و غیرمالی می شوند، که در نهایت با استفاده از تکنیک های تجزیه و تحلیل، خبر از 8 متغیر تاثیرگذار، در زمینه خطر پذیری اعتباری و اعتبارسنجی مشتری می دهند. در نهایت آنچه که هویدا بود، این است که شرکت های بسیاری توانسته اند با استفاده از اعتبار سنجی مشتری، مشکلاتی را که در زمینه مدیریت ریسک اعتباری مشتریان حقوقی وجود دارد حل کنند. با مقایسه رتبه هایی که با به کار گرفتن معادله های رگرسیونی ایجاد شده است، میتوان گفت که اعتبار سنجی مشتریان باعث شده تا میزان ریسک برای معاملات مالی و ... تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. رتبه بندی هایی که در این زمینه ایجاد می شوند نیز در نهایت کمک به حل مشکلات بسیاری خواهند کرد که از آن جمله می توان به افزایش اعتبار موسسات مالی اشاره کرد. سامانه آیس، خدمتی است برای اعتبارسنجی اشخاص حقیقی و حقوقی.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.