مزایای رتبه بندی اعتباری چیست؟

در دهه‌های اخیر، مشتریان به طور فزاینده‌ای به اعتبار وابسته شده‌اند. وقتی از اعتبار سخن به میان آورده می‌شود آنچه بیشتر از همه به ذهن خطور می‌کند پولی است که توسط وام‌دهنده به وام‌گیرنده اعطا می‌شود و عهد و پیمانی است که در این میان بسته می‌شود که وام می‌بایست در یک بازه زمانی مشخص بازپرداخت شود. اگر وام‌دهندگانی وجود داشته باشند که به شما اعتبار اعطا کنند امتیاز بزرگی برای شما محسوب می‌شود و اگر رتبه اعتباری خوبی به روش های مختلف اعتبار سنجی داشته باشید می‌توانید با خیال راحت به وام‌دهندگان مراجعه کنید. اما باید همیشه جانب احتیاط را رعایت کرد و از اعتبار با مسئولیت‌پذیری بیشتری استفاده شود. چرا که اعتبار چون شیشه شکننده است. یک لغزش می‌تواند مشکلات بزرگی برای فرد ایجاد کند و اعتبار او را خدشه‌دار نماید. حتی ممکن است بدون اینکه خودتان آگاه باشید با رفتار اعتباری نسنجیده به رتبه اعتباریتان که با اعتبار سنجی توسط موسسات اعتبار سنجی آگاه شده اید آسیب برسانید. بنابراین، ضروری است که به طور مکرر به وسیله موسسات اعتبار سنجی از گزارش اعتباری و نمره اعتباری خود آگاه شوید.(برای اینکه متوجه بشی مشتری چقدر مسئولیت پذیر نسبت به پرداخت بدهی های خودش هست میتونی همین حالا اقدام کنی
رتبه‌بندی اعتباری ابزاری مهم برای اعتبار‌ سنجی قرض‌گیرندگان است. قرض‌گیرندگان پس از سنجش اعتباری ( اعتبار سنجی ) با سهولت بیشتری به وام‌ها و کارت‌های اعتباری دست خواهند یافت. 
رتبه‌بندی در آمریکا در دو سطح مصرف‌کننده و کشور صورت می‌گیرد که در هر دو سطح مزایای خاص خود را دارد. 

در سطح مصرف‌کننده، بانک‌ها معمولا شرایط وام را به عنوان تابعی از رتبه‌بندی اعتباری مبنا قرار می‌دهند. این به آن معناست که هر چقدر رتبه اعتباری شما بهتر باشد، شرایط وام بهتر خواهد بود اگر رتبه اعتباری شما ضعیف باشد بانک حتی ممکن است رای عدم صلاحیت شما برای اخذ وام را صادر کند. استعلام بانکی

در سطح کشوری، شرکت‌ها بسیار تمایل دارند موسسه رتبه‌بندی اعتباری یا اعتبار سنجی بدهی‌ها و اوراق قرضه‌شان را رتبه‌بندی کنند. سرمایه‌گذاران اغلب قسمتی ازتصمیم گیری‌های مربوط به خرید اوراق قرضه شرکت، یا حتی سهام را بر مبنای رتبه‌بندی اعتباری اوراق‌قرضه شرکت اتخاذ می‌کنند. 
موسسات اعتبار سنجی مهم، مانند مودیز و استاندارد و پورز، خدمات رتبه‌بندی را برای مالیات انجام می‌دهند. معمولا، سرمایه‌گذاران قبل از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری به رتبه‌بندی اعتباری ( اعتبار سنجی ) موسسات بین‌المللی و هم‌چنین رتبه‌بندی‌های موسسات رتبه‌بندی محلی ( اعتبار سنجی ) نگاه می‌کنند.
موسسات رتبه‌بندی اعتباری در سطح کشور هم مهم هستند. کشورهای بسیاری بر سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید بدهی‌های (اوراق قرضه) خود تکیه می‌کنند و این سرمایه‌گذاران به شدت به رتبه‌های اعتباری اعطا شده توسط موسسات رتبه‌بندی اعتباری تکیه می‌کنند. مزایای رتبه اعتباری خوب کشور دسترسی به منابع مالی خارج از کشور است و کشورهای دارای رتبه خوب می‌توانند از روش‌های دیگر تامین منابع مالی کشور مانند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی استفاده کنند.. برای مثال، یک شرکت که به دنبال تاسیس کارخانه در یک کشور خاص است ممکن است قبل از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری اول به رتبه اعتباری کشور برای ارزیابی پایداری مالی آن کشور نگاه کند.

منبع: Investopedia

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.