اهمیت رتبه بندی اعتباری در چیست؟

در دهه های اخیر ، مصرف کنندگان به طور فزاینده ای به رتبه بندی اعتباری وابسته شده‌اند. نمره و رتبه اعتباری می‌تواند یک عامل تعیین کننده در تعیین صلاحیت برای گرفتن وام و تسهیلات باشد و همچنین در تعیین نرخ بهره‌ای که روی آن کشیده می‌شود، تاثیر گذار است. هنگامی که از رتبه بندی اعتباری استفاده می‌کنید، وام و تسهیلات می‌گیرید که بر مبنای آن قول می‌دهید در مدت زمانی معین کل مبلغ وام و تسهیلات را بازپرداخت کنید. داشتن رتبه اعتباری خوب یک امتیاز بزرگ است که به شما نزد وام دهندگان برای گرفتن وام اعتبار می‌دهد. اگر رتبه بندی اعتباری خوبی دارید، از آن لذت ببرید. همچنین، از اعتبار خود با مسئولیت پذیری استفاده کنید. اعتبار شکننده است؛ یک لغزش می‌تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند. شما حتی می‌توانید از اعتبار خود آگاه شوید. بنابراین، بسیار مهم است که گزارش اعتباری و گزارش معوقات بانکی خود را دریافت کنید.

رتبه بندی اعتباری بخش مهمی از زندگی شما است

چند مورد در زندگی هر فردی وابسته به گزارش رتبه بندی اعتباری است. گزارش رتبه بندی اعتباری نوعی گواهی رفتار مالی است که شما را به دنیای تجارت وارد می‌کند. تاریخچه مالی، گزارش معوقات بانکی و سابقه و تعداد چک برگشتی می‌تواند بر تایید یا عدم تایید درخواست انواع وام و تسهیلات تاثیر بگذارد. وقتی متقاضی دریافت وام و تسهیلات هستید، وام دهندگان رتبه و نمره اعتباری شما را بررسی می‌کنند. رتبه بندی اعتباری به تعیین احتمال و ریسک بازپرداخت اقساط وام و مبلغی را که وام گرفته‌اید، کمک می‌کند. این همچنین نشان دهنده میزان ریسکی است که شما به یک وام دهنده می‌دهید.

اهمیت رتبه بندی اعتباری در چیست؟

اعتبارسنجی

چرا باید گزارش رتبه بندی اعتباری خود را به طور مرتب بررسی کنید.

از آنجایی که رتبه بندی اعتباری شما می‌تواند تاثیر بسیاری در تصمیمات مهم زندگی داشته باشد، شما نمی‌خواهید که خطاها یا اشتباهات تاثیر منفی داشته باشد. بخشی از این خطاها و مشکلات ممکن است به خاطر استعلام بانکی و بخشی دیگر به خاطر اشتباهات محاسباتی آژانس‌های اعتبار سنجی است. اگر خطایی پیدا کردید، ممکن است آنها را با دفاتر آژانس‌های اعتبار سنجی در میان بگذارید تا نسبت به اصلاح آنها اقدام کنند. اگر گزارش رتبه بندی اعتباری حاوی داده‌هایی است که رتبه و امتیاز اعتباری تان را پایین نشان می‌دهد، باید نسبت به این مسائل آگاه باشید و آنها را برای وام دهندگان توضیح دهید.

طرف‌های دیگر، گزارش اعتبارسنجی تان را- عموما با اجازه شما - مشاهده می‌کنند و البته شما نیز باید چنین کنید. براساس قانون، شما مجاز هستید که هر سال اطلاعات موجود در گزارش اعتباری خود را مرور کنید و انجام این کار بر نمره اعتباری تان تاثیر نمی‌گذارد. اگر رتبه بندی اعتباری ضعیفی داشته باشید، وام دهندگان ممکن است درخواست اعطای وام و تسهیلات را رد کنند. اما در عوض، آنها به شما وام با نرخ بهره بالاتر از میزان پرداخت شده نسبت به شخصی که دارای اعتبار بهتر است، می‌دهند. از سوی دیگر سابقه اعتباری ضعیف می‌تواند عواقب گسترده تری از آنچه فکر می‌کنید، داشته باشد. این باعث می‌شود تا نرخ بهره وام بالاتر رود و با گزینه‌های وام دهنده کمتری مواجه شوید.

منبع: investopedia

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.