استعلام چک برگشتی و برگشت خوردن چک افراد حقوقی

با وجود آمار بالای استعلام چک برگشتی در سیستم های بانکی در هر دوره ای قوانینی در همین راستا وضع می کنند تا به این منظور بتوانند با اعمال سختگیری های بیشتر و نیز افزودن معیارها  و قوانین بیشتر افزون بر قوانین پیشین استعلام چک برگشتی از صدور این چک ها تا حد زیادی جلوگیری به عمل آورند. در این بخش برای آشنایی هر چه بیشتر با استعلام چک برگشتی به قوانین مربوط به اشخاص حقوقی پرداخته می شود. توضیح اینکه افراد حقوقی به افرادی اطلاق می گردد که دارای موسسه یا شرکتی هستند و برای ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات شرکت خود از بانک ها و سایر نهادها تسهیلاتی را دریافت نموده اند که آنان نیز به مانند افراد حقیقی می بایست ملزم به رعایت قوانین مربوطه شوند و درست سر موعد مقرر بازپرداخت اقساط خود بایستی حتما نسبت به پرداخت اقساط خود اقدامات لازم را به عمل آورند. پس از استعلام چک برگشتی و برگشت خوردن چک این افراد قوانینی وضع شده است که در ادامه با این قوانین بیش از پیش آشنا خواهیم شد.(برای اینکه بدونی مشتریانت دارای چک برگشتی هستن یا نه همین حالا اقدام کن)

قوانین وابسته به استعلام چک برگشتی افراد حقوقی در سیستم بانکی

استعلام چک برگشتی افراد حقوقی

قوانین مربوط به چک برگشتی اشخاص حقوقی

با استعلام چک برگشتی و برگشت خوردن چک افراد حقیقی خیلی واضح و شفاف روشن خواهد شد که مسئولیت این فرآیند بر عهده فرد مذکور بوده و حساب خالی وی گویای این است که تنها شخصی که مسئول برگشت خوردن چک است، همان شخص مذکور می باشد. اما در خصوص افراد حقوقی که صاحب شرکت هستند؛ روال کاری پس از استعلام چک برگشتی اندکی متفاوت می باشد. چرا که این افراد یک شخص مشخصی نیستند و معمولا به این صورت است که یک نفر در شرکت به عنوان نماینده تمامی اعضای هیئت مدیره شرکت تمامی مراحل مربوط به چک های شرکت را بر عهده می گیرد. به این صورت که هر شرکتی یک حساب و دسته چک مربوط به خود را دارد و نماینده شرکت مذکور – که معمولا مدیر عامل آن شرکت می باشد- از طرف شرکت و به نام شرکت اقدام به صدور چک می کند. در صورتی که پس از استعلام چک برگشتی متوجه برگشت خوردن چک شرکت مذکور شدیم، باید بدانیم که مسئولیت برگشت خوردن این چک به عهده شرکت و فرد صادرکننده چک یا همان نماینده شرکت می باشد. به این صورت که حکم ضرر و زیان و نیز اجراییه مربوط به قوانین چک برگشتی هم شامل نماینده شرکت به عنوان فرد حقیقی و هم شامل خود شرکت و صاحب حساب به عنوان فرد حقوقی می باشد. علاوه بر آن امضاء کننده چک نیز بر حسب قوانین و مقررات مسئولیت کیفری شامل حال وی نیز خواهد شد. البته این نکته را نیز باید در نظر بگیریم که تنها در یک صورت ممکن است که امضاءکننده چک از زیر مسئولیت کیفری خود را رهایی بخشد و آن در صورتی است که وی با دلیل و به صورت مستند  اثبات کند که عدم پرداخت بدهی به عمل صاحب حساب (شرکت) یا وکیل و نماینده بعدی او باز می گردد که بر این اساس مسئولیت کیفری از وی منع شده و تنها به این افرادی باز خواهد گشت که به صورت مستند با دلائل قانع کننده مسئول عدم بازپرداخت بدهی ها هستند.

بنابراین به طور کلی استعلام چک برگشتی و قوانین مربوط به آن از دیدگاه اشخاص حقوقی بسیار حساس تر و مهمتر از اشخاص حقیقی است و می بایست تا حد امکان از چک های برگشتی دوری کرد تا با سهل انگاری یک شخص، اعتبار یک شرکت لکه دار نگردد.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.