استعلام چک برگشتی و قابلیت تعقیب کیفری یا عدم آن 

 استعلام چک برگشتی و وجود چک های برگشتی یا چک های بلامحل یکی از مواردی است که در بازار روز هر شهر و کشوری به یکی از موضوعات داغی تبدیل شده است که عده بسیار زیادی از کسبه را درگیر خود کرده است. پس از استعلام چک برگشتی و وجود این نوع از چک های بلامحل از سوی یکی از طرفین معامله ممکن است هر فردی تصور کند که به راحتی می تواند علیه فرد مقابل شکایت کیفری کند و او را به همین سادگی پای میز محاکمه بکشاند. بنابراین در این صورت می بایست بسیار دقت نظر داشت و این نکته را مدنظر قرار داد که پس از استعلام چک برگشتی لزوما هر چک برگشتی شرکتی قابلیت تعقیب کیفری ندارد و نمی توان به همین راحتی علیه فرد مقابل اقامه دعوی نمود. در ادامه به برخی از نکات در این خصوص خواهیم پرداخت و سپس به این مسئله و چالش بسیار بزرگ خواهیم پرداخت که آیا اصولا چک های برگشتی شرکتی قابلیت تعقیب کیفری دارند یا خیر؟(برای دریافت وجود و عدم وجود چک برگشتی برای مشتریانت همین حالا اقدام کن)

استعلام چک برگشتی و قابلیت تعقیب کیفری یا عدم آن

توجه به برخی از نکات پس از استعلام چک برگشتی

نکات ضروری پس از استعلام چک برگشتی

با توجه به اینکه هر گونه چکی پس از استعلام چک برگشتی قابلیت تعقیب کیفری را ندارد؛ می بایست به برخی نکات در این مورد دقت نظر داشت که این نکات به شرح زیر می باشند:

توجه به نوع چک و چگونگی صدور آن
یکی از مواردی که در این راستا می بایست به آن حتما اشاره شود، توجه به نوع چک و چگونگی صدور آن دارد. چرا که هر گونه چکی پس از استعلام چک برگشتی قابلیت کیفری ندارد و هر گونه چکی اعم از چک عادی، تضمینی، مشروط، مدت دار، سفید امضاء و... هر یک قوانین خاص مربوط به خود را دارند. بنابراین می بایست به این مسئله در کیفری بودن یا عدم آن پس از استعلام چک برگشتی دقت نمود. علاوه بر آن بایستی حتما به صادرکننده چک و دارنده حساب توجه داشت. 

صدور چک از بانک های رسمی
ذکر این مسئله نیز به هنگام استعلام چک برگشتی بسیار حائز اهمیت می باشد که چک مربوطه بایستی حتما از بانک های رسمی – چه خصوصی یا دولتی- و نیز از سوی شعب آن بانک – چه در داخل و یا خارج از کشور- صادر شده باشد تا قابلیت کیفری داشته باشد. به عنوان مثال حواله ها نمی توانند به معنای چک تلقی گردند. 

بنا بر نکات ذکر شده بایستی پس از استعلام چک برگشتی از هر گونه اقدامات سهل انگارانه و خودسرانه جلوگیری به عمل آورد و بدون اطلاعات دست به شکایت کیفری فرد مقابل نزد و باید حتما تمامی نکات را در این باره دانست تا تنها در صورت کیفری بودن چک برگشتی اقدامات لازم را در راستای شکایت خود علیه صادرکننده چک صورت داد و در غیر این صورت از هر گونه اقدامی علیه صادرکننده چک می بایست حتما خودداری نمود.

استعلام چک برگشتی و قابلیت کیفری یا عدم کیفری بودن چک های برگشتی شرکتی

آیا چک های برگشتی شرکتی قابلیت تعقیب کیفری دارند؟

آیا چک های برگشتی شرکتی قابلیت تعقیب کیفری دارند؟

اما برای شفاف شدن موضوع به این مسئله خواهیم پرداخت که آیا واقعا چک های برگشتی شرکتی قابلیت تعقیب کیفری دارند یا این موضوع کاملا اشتباه رایجی به شمار می آید؟

برای پاسخ به این سوال بایستی توضیحات تمامی چک ها را به طور کامل فرا گرفت. به عنوان مثال چک های مدت دار قابلیت تعقیب کیفری ندارند و قوانین کیفری علی رغم تصور اشتباه طیف وسیعی از مردم شامل حال آن ها نمی گردد. تنها زمانی یک چک مدت دار قابلیت تعقیب کیفری را دارد که قابلیت استناد داشته باشد به این صورت که چک مربوطه برای انجام معاملات نامشروع صادر شده باشد. در غیر این صورت به هیچ عنوان جنبه کیفری ندارد. از طرفی دیگر پس از استعلام چک برگشتی در صورتی که چک مربوطه چک سفید امضاء نیز باشد، باز هم قوانین کیفری شامل حال آن نخواهد شد. بنابراین بایستی حتما به این مسائل دقت نظر کافی مبذول گردد.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.