استعلام چک برگشتی و قوانین مربوط به صدور چک

با توجه به آمار بالا و چشمگیر استعلام چک های برگشتی در هر کشوری، قوانینی در راستای صدور چک در ایران و سایر کشورها صورت گرفته است و هر چند سال یک بار بر این قوانین اصلاحاتی صورت می گیرد تا نقیصه قوانین گذشته را برطرف نموده و در راستای بهبود سطح کیفی چرخه اقتصادی کشور با اعمال سخت گیری هایی که صادر می گردد، بتوان تا حد قابل توجهی از صدور هر گونه چک برگشت خورده جلوگیری به عمل آورد تا به این منظور با استعلام چک برگشتی آمار کمتری از چک های برگشت خورده را در سیستم های بانکی شاهد باشیم که در نهایت این امر به چرخه اقتصادی کشور کمک می کند. قوانین صدور چک در هر کشوری متفاوت می باشد و هر کشوری بنا به شرایط محیطی خود قوانینی را برای صدور چک وضع می کند که در این بین ما در ادامه به مقایسه قوانین مربوط به صدور چک در ایران و سایر کشورها خواهیم پرداخت تا این اختلاف در قوانین کشورمان ایران با سایر کشورها تبیین گردد. پس ما را تا پایان همراهی کنید تا به این نتیجه دست یازیم.(برای آگاهی از اینکه مشتریانت چک برگشتی دارند یا نه می تونی همین حالا اقدام کنی)

قوانین مربوط به صدور چک در ایران

همانطور که یادآور شدیم؛ هر چند سال یک بار قوانین مربوط به صدور چک در ایران با تغییر و تحولاتی مواجهه می گردد. بر اساس آخرین این تحولات که در آبان ماه سال 1397 صادر شده است؛ قوانین جدیدی بر صدور چک علاوه بر ایجاد اصلاحات نسبت به قوانین گذشته مطرح شده است که شایان توجه است. این قوانین جدید در 24 ماده و چندین تبصره صادر شده است که درج تمامی مواد و تبصره های آن در این مختصر نمی گنجد ولی به عنوان به برخی از آن ها اشاره می شود:

1-چک تنها در تاریخ مقرر درج شده در آن یا پس از آن قابل وصول می باشد.

2- به هنگامی که وجه یک دسته چک بنا به هر دلائلی پرداخت نشد، بانک مکلف می باشد تا بنا به درخواست دارنده چک فورا غیر قابل وصول بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت نماید و صراحتا علت یا عوامل عدم پرداخت را در این سامانه قید نماید و با مهر و امضاء آن را به متقاضی تحویل دهد. چرا که به هیچ گواهینامه عدم پرداختی بدون کد رهگیری و مهر شخص حقوقی در مراجع قضائی رسیدگی نمی شود.

3-درصورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد حساب کمتر از مبلغ درج شده در چک باشد، بانک بنا بر تقاضای دارنده چک مکلف است که مبلغ موجودی در حساب را به دارنده چک بپردازد و دارنده چک نیز با قید شدن مبلغ دریافت شده پشت چک آن را به بانک تحویل دهد.

قوانین صدور چک در انگلیس

قوانین صدور چک در کشورهای مختلف به گونه ای دیگر است. به عنوان مثال در کشور انگلستان تاکید اصلی در این راستا بر رعایت ضوابط است تا روان سازی روابط تجاری. در این کشور دارندگان چک می توانند امکان استیفای آن را بیابند. به طور کلی در انگلستان، وصول مبلغ چک بهترین شیوه ارتباط میان بانک ها محسوب می شود و بنا بر اصول کلی قانون تجارت اصل و اساس بر مبنای سرعت است. به این ترتیب که خیلی سریع مبالغ موجود در چک ها وصول می شوند و هرگز به تعویق نمی افتند تا چرخه اقتصادی کشور با رشد روزافزونی به روند خویش ادامه دهد. بنابراین در انگلیس به عنوان یک کشور اروپایی پیشرفته روابط قابل اعتماد و مطلوبی میان مشتریان و بانک ها برقرار است. چرا که سیستم بانکی کشور می داند که کلیه افراد حقیقی و حقوقی نسبت به وصول مطالبات خود خیلی سریع اقدامات لازم را به عمل خواهند آورد.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.