دلایل ایجاد چک برگشتی چیست؟

 چک برگشتی، چکی است که به بانک اصلی خود برگردانده می‌شود، زیرا پول و مبلغ کافی در حساب صاحب چک  نیست. این می‌تواند هزینه‌ها و دردسرهای زیادی را برای صاحبان چک ایجاد کند. اگر برای انجام یک معامله و تجارت بودجه کافی ندارید، بهتر است برای جلوگیری از ایجاد چک برگشتی اصلا چک برای آن صادرنکنید. همچنین چک برگشتی می‌تواند با گرفتن گزارش معوقات بانکی از سوی وام دهندگان از سامانه‌های اعتبار سنجی به عنوان یک فاکتور منفی برای صاحب چک برای پذیرش درخواست وام و تسهیلات او محسوب شود. 

دلایل ایجاد چک برگشتی چیست؟

استعلام بانکی

5 دلیل ایجاد چک برگشتی

در ادامه مقاله 5 دلیل ایجاد چک برگشتی معرفی و بررسی می‌شود.

1.  به اندازه کافی موجودی در حساب چک خود را ندارید.

هنگام گرفتن استعلام بانکی به مانده حساب چک خود توجه کنید. ممکن است مانده حسابی که مشاهده می‌کنید مربوط به مانده حساب روز گذشته باشد اما چک را امروز بکشید. اطمینان حاصل کنید که پول کافی در حساب جاری خود دارید تا بتوانید چک‌های صادر شده را پوشش دهید. در غیر این صورت، ممکن است چک شما برگشت بخورد. اگرچه ممکن است قدیمی به نظر برسد، اما داشتن یک دفترچه یادداشت چک‌های کشیده شده و تاریخ وصول آنها می‌تواند راهی موثر برای جلوگیری از این مسئله باشد.

2. فراموش کردید که چک را امضا کنید یا امضای شما غیرقابل خواندن است.

اگر به سرعت در حال نوشتن چک هستید، ممکن است در امضا زدن تمرکز خود را از دست بدهید. بانک نمونه‌ای از امضای شما را دارد و اگر آن را خیلی سریع و بی دقت بزنید، ممکن است بانک آن  چک را غیرقانونی تلقی کند و آن را برگشت بزند. البته اگر به طور کلی فراموش کنید که آنها را امضا کنید، چک‌ها برگشت می‌خورد.

3. اطلاعات چک را اشتباه بنویسید.

اطمینان حاصل کنید که گیرنده چک، تاریخ و مبلغ آن را به صورت عدد و حروف به طور واضح و دقیق بنویسید. ممکن است چک برگشتی به خاطر درج اطلاعات اشتباه در آن ایجاد شود. اگر مقادیر حروفی و عددی آن مطابقت نداشته باشد یا اگر دارای علائم مشکوک باشد، وصول چک پذیرفته نمی‌شود. قبل از تحویل چک بررسی کنید که هر بخش از چک به درستی پر شده باشد. اگر اشتباه کرده باشید، به جای خط زدن اطلاعات قدیمی و پشت نویسی، یک چک جدید بنویسید.

4- چک تاریخ گذشته است.

آیا شما یک چک را نوشتید که حتی بعد از شش ماه نقد نشده است؟ اگر چنین است، شما ممکن است بخواهید به دریافت کننده وجه آن را بپردازید. چک‌هایی که بیش از شش ماه از نوشتن و صادر شدن گذشته است، "قدیمی" به حساب می آیند و قابل قبول نیستند. برای جلوگیری از ایجاد چک برگشتی ، افراد پیش از این مهلت باید چک‌ها را نقد کنند. این مشکل هنوز هم می‌تواند بر شما تاثیر بگذارد، حتی اگر گیرنده آشنا باشد. اگر سرانجام فقط چک را برای جلوگیری از برگشت خوردن نقد کردید، ممکن است هزینه‌ای از شما دریافت شود. به جای اینکه ریسک کنید، به گیرنده اطلاع دهید که چک را برای پاس کردن نزد بانک نبرد تا خودتان آن را نقد کنید.

5- چک تاریخ آینده شما را زود نقد کرده‌اند.

نقد کردن چک تاریخ آینده یک امر معمول و رایج بود، وقتی چک‌ها وسیله اصلی پرداخت قبض بودند. افراد برای حل مشکلات مالی خود چک زودتر از تاریخ موعد نقد می‌کنند، اما زمان وصول آن را به این دلیل برای آینده تعیین شده است که در آن تاریخ واقعا مبلغ چک در حساب آنها باشد و برگشت نخورد. این خطرناک است زیرا ممکن است دریافت کنندگان چک پیش از تاریخ چک، اقدام به نقد کردن آن کنند.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.