استعلام معوقات بانکی و رقم بالای معوقات در اقتصاد کشور

یکی از معضلاتی که در شبکه های بانکی وجود دارد، معوقات بانکی مشتریان پس از دریافت تسهیلات مختلف از بانک ها به شمار می آید. به این صورت که پس از استعلام معوقات بانکی و وجود دیرکرد در پرداخت بدهی های خود به بانک ها تاثیر مخربی بر اقتصاد کلان کشور وارد می آید که در این مطلب برآنیم تا با این تاثیر ویران کننده بیش از پیش آشنا شویم. اما قبل از آنکه به این بحث بپردازیم؛ لازم به یادآوری است که استعلام معوقات بانکی در شبکه های بانکی امروزه به جهت کاهش میزان دیرکرد و تاخیر در بازپرداخت بدهی ها صورت می گیرد اما با وجود استعلام معوقات بانکی باز هم آمارها حاکی از رقم بالا و قابل ملاحظه معوقات بانکی است. به گونه ای که حجم معوقات بانکی در سال های 91 و 92 و 93 به ترتیب برابر با 57، 82 و 81 هزار میلیارد تومان است که رقمی بسیار بالا به شمار می آید. تا جایی که می تواند کمر اقتصاد یک کشور را بشکند و اقتصاد کلان یک کشور را فلج کند.

استعلام معوقات بانکی و رقم بالای معوقات در اقتصاد کشور

تاثیر استعلام معوقات بانکی در اقتصاد کلان کشور

تاثیر استعلام معوقات بانکی در اقتصاد کلان کشور

با توجه به آمارهای استعلام معوقات بانکی و رقم عجیب و فوق العاده بالای معوقات بانکی در کشور اگر شرایط به همین منوال به پیش رود، اقتصاد کلان یک کشور رو به قهقهراء خواهد رفت و نتایج سوء و مخربی را در پی خواهد داشت. از جمله این نتایج ها در سطح کلان کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بالا بودن سطح ریسک فعالیت بانک داری یا همان ریسک اعتباری و انتقال آن به سایر بخش های پولی و  مالی اقتصاد که به این منظور اعتماد به این سیستم ها به کلی سلب خواهد شد.
افزایش بی رویه هزینه و پیچیده شدن فرآیند دریافت تسهیلات
اختلال در سیستم پولی و بانکی کشور
عدم کارایی سیستم بانکی و نیز عدم تخصیص بهینه منابع مالی به بخش های مورد نیاز
افت کمی و کیفی تسهیلات بانکی
اختلال شدید در گردش وجوه نقدی
نزول رتبه بندی اعتباری بین المللی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران  
ایجاد بدبینی کارگزاران اقتصادی به سیستم پولی و بانکی کشور
از بین رفتن حقوق بانک ها توسط اشخاص ذی نفع و نیز جلوگیری به عمل آوردن از ورود این منابع به عرصه های سالم اقتصادی
افزایش بی رویه ناامیدی نسبت به آینده اقتصادی کشور
وجود تمامی این موارد و نیز موارد متعدد دیگر در این زمینه به خوبی نمایانگر تاثیرات مخرب و ویران کننده استعلام معوقات بانکی  ( رتبه بندی اعتباری )بر چرخه اقتصادی یک کشور می باشد که بایستی در این راه چاره ای اندیشه شود تا به هر نحوی معوقات بانکی را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. شاید بتوان گفت سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی در این باره نقش پررنگی را در چرخه اقتصادی کشور ایفاء کرده است و با ظهور خود در طی این سال ها سبب کاهش چشمگیر معوقات بانکی شده است تا به این منظور کسانی که به سیستم بانکی در جهت استعلام معوقات بانکی رجوع می کنند، نسبت به سالیان پیش از این تا حد بسیار چشمگیر و قابل توجهی کاهش یابند. به طور کلی هر چقدر سختگیری در این عرصه بیشتر اعمال گردد، به اقتصاد یک کشور بیشتر بهره می رساند و معوقات بانکی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد که طبیعتا این امر کمک شایانی به چرخه اقتصادی یک کشور می کند.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.