تعریف رتبه بندی اعتباری شرکت ها

رتبه بندی اعتباری شرکت ها یکی از مواردی است که پس از ثبت یک شرکت مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد تا به این منظور بتوان یک شرکت را بر حسب پارامترهای مختلفی مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. عمده ترین دلیلی که رتبه بندی اعتباری شرکت ها در ایران و سایر کشورها وجود دارد؛ شناخت دقیق و کامل یک سرمایه گذار از شرکت های مذکور است تا به این منظور بتواند انتخاب شایسته و دقیق تری برای خود داشته باشد. به این صورت که پس از رتبه بندی شرکت ها بر حسب عوامل مختلف به شرکت های مختلف امتیازی از 1 تا 5 داده می شود که 5 پایین ترین امتیاز و 1 بالاترین امتیاز است. تا به این منظور یک سرمایه گذار که قصد سرمایه گذاری در شرکتی را در سر می پروراند، بتواند بر اساس امتیازی که به هر شرکت داده می شود، اعتبار بالا یا پایین آن را در نظر بگیرد و بر طبق امتیاز شرکتی را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کند.

تعریف رتبه بندی اعتباری شرکت ها ( اعتبار سنجی )

پارامترهای مختلف رتبه بندی اعتباری

پارامترهای رتبه بندی اعتباری شرکت ها در ایران

رتبه بندی اعتباری شرکت ها در ایران دارای پارامترها و عوامل مختلفی است که بر اساس این پارامترهاست که استانداری های هر استان به همراه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به عنوان سازمان های ذی ربط مراتب را در جهت صدور گواهی رتبه بندی اعتباری شرکت ها صورت می بخشند. پارامترهایی که اعتبار یک شرکت را در قیاس با سایر شرکت ها در ایران تعیین می کند، عبارتند از:

نیروی متخصص فنی و میزان سابقه فعالیت آن ها
در یک شرکت هر چقدر نیروی متخصص و فنی بالا باشد و از تجارب مهندسان با تجربه و کارکشته بیشتری در روند فعالیت شرکت خود بهره مند گردند، طبیعتا اعتبار آن شرکت را بالا برده و به هر میزان که رزومه و میزان سابقه این افراد بالاتر باشد، سرمایه گذاران به این شرکت ها بیشتر اعتماد می کنند و رتبه ای که این شرکت ها احراز می کنند، معمولا از امتیاز چشمگیر و قابل توجهی برخوردار است. نقش نیروی متخصص و مهندسی در رتبه بندی اعتباری شرکت ها بسیار حائز اهمیت می باشد. 

شرایط و توان مالی شرکت
هر چقدر توان مالی یک شرکت بالا باشد و در واقع سرمایه شرکتی متناسب با تعهدات تعیین شده خویش و بالاتر از بودجه آن باشد، نشان دهنده اعتبار بالای شرکت مذکور و دریافت امتیاز بالا در رتبه بندی اعتباری شرکت هاست.

امکانات لازم و توان اجرایی شرکت
در راستای رتبه بندی اعتباری شرکت ها هر چقدر شرکتی دارای امکانات بیشتری باشد و به واقع توان اجرایی شرکت در انجام تعهدات خویش بالا باشد، می تواند امتیاز قابل قبولی را در رتبه بندی شرکت ها احراز کند.

بیمه یا نامه از تامین اجتماعی 
بیمه یا نامه از تامین اجتماعی نیز در جهت صحت انجام قرارداد مربوطه نیز از دیگر پارامترهای مهم در رتبه بندی اعتباری شرکت هاست.

رتبه بندی اعتباری شرکت ها در دنیا

در سایر کشورها نیز رتبه بندی اعتباری شرکت ها صورت می پذیرد. «فیچ»، «مودیز»، «استاندارد داند پورز» سه موسسه بسیار بزرگ رتبه بندی اعتباری در دنیا هستند. این موسسات به جهت کاهش میزان ریسک اعتباری در برابر شرکت های مختلف در سطح دنیا طبق رتبه بندی آن ها تاسیس گشته اند. عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی اعتباری این شرکت ها به تحلیل کیفی محیط کسب و کار بر می گردد که به واقع شامل: صنعت، وضعیت رقابتی، محیط عملیاتی، کیفیت مدیریت، کیفیت حسابداری و راهبری شرکت ها می باشد که برای رتبه بندی شرکت ها همه این عوامل مدنظر قرار داده می شود.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.