استعلام چک برگشتی و رفع سوء اثر پس از آن

یکی از عوامل اصلی منفی در گزارش اعتبار سنجی وجود چک برگشتی است. همان طور که می دانید؛ هر دسته چکی به هر نحو و بنا به هر دلائلی که برگشت بخورد، خود به خود به صورت اتوماتیک گزارش آن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال و در آنجا ثبت می گردد. در صورت استعلام چک برگشتی در هر شعبه ای از بانک ها سوابق چک برگشتی به شعبه مورد نظر ارسال می گردد. رفع سوء اثر به منزله پاک کردن و از بین بردن سابقه چک برگشتی در سیستم بانک مرکزی می باشد که به روش های مختلفی این سابقه و پیشینه افراد پاک می گردد. در ادامه به مهمترین روش های رفع سوء اثر چک برگشتی خواهیم پرداخت.

روش های رایج رفع سوء اثر چک برگشتی

استعلام چک برگشتی

روش های رفع سوء اثر چک برگشتی

پس از استعلام چک برگشتی در هر شعبه ای در راستای رفع سوء اثر چک های برگشتی راه ها و شیوه های مختلفی وجود دارد که مهمترین آن ها به قرار زیر است:

واریز موجودی مورد نیاز
اولین و ساده ترین روش رفع سوء اثر پس از استعلام چک برگشتی، واریز کردن وجه مورد نظر و  وصول چک برگشتی است که در این صورت بانک ها پس از رفع برگشت چک و پرداخت مبلغ آن به دارنده چک نسبت به سوء اثر چک برگشتی مشتری اقدامات لازم را صورت می بخشند.

ارائه لاشه چک برگشتی
در دومین روش مشتری در راستای رفع سوء پیشینه می تواند لاشه چک برگشتی را به بانک ارائه کند تا در این صورت بانک نیز به وی رسید تحویل دهد.

ارائه رضایت نامه محضری ذی نفع چک به بانک
در پاره ای از موارد امکان ارائه لاشه چک برگشتی به بانک وجود ندارد. به این ترتیب که ممکن است لاشه چک برگشتی، ربوده شده باشد و یا بنا به دلائل دیگری همچون سوختگی، گم شدن یا هر دلیل دیگری که وجود داشته باشد. تحت چنین شرایطی ذی نفع یعنی همان فردی که گواهینامه عدم پرداخت چک به نام وی صادر گردیده است؛ می بایست رضایت خود را در دفترخانه اسناد رسمی اعلام کند تا در این صورت بانک با دریافت رضایت نامه مذکور مراتب را در جهت رفع سوء اثر چک صورت بخشد.

واریز نمودن وجه چک مذکور به حساب جاری و مسدود کردن آن طرف مدت 24 ماه
در صورتی که امکان رضایت نامه نیز علاوه بر ارائه لاشه چک برگشتی وجود نداشت، باز هم روش دیگری در راستای رفع سوء پس از استعلام چک برگشتی وجود دارد. به این شرط که حساب جاری مشتری در نزد شعبه باز باشد و توسط مراجع قضایی مسدود نشده باشد. طبق چنین شرایطی مشتری می تواند مبلغ مورد نظر را به حساب جاری خود واریز نماید و درخواست مسدود شدن وجه مورد نظر را در راستای چک برگشتی ذی ربط به مدت 24 ماه به بانک ارائه نماید و یا حداقل تا زمانی که چک مورد نظر تعیین و تکلیف قطعی گردد تا در این صورت بانک نسبت به رفع سوء اثر پیشینه فرد اقدامات لازم را به عمل آورد. بنابراین بانک طی 5 روز کاری نامه ای را مبنی بر تامین وجه مورد چک به فردی می فرستد که گواهی عدم پرداخت به نام وی صادر گردیده است.

ارائه حکم قضایی در جهت رفع سوء اثر از پیشینه چک برگشتی
که در این صورت حکم قضایی ارائه می گردد.

ارائه نامه از مرجع ثبتی ذی صلاح موضوع ماده 183 آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.