چک برگشتی چه تاثیری می‌تواند در زندگی افراد بگذارد

 چک برگشتی، در واقع، یکی از رایج ترین تخلفات مالی در ایران است که می‌تواند عواقب فاجعه آمیز برای صادرکننده و صاحب چک به دنبال داشته باشد.

تاثیر چک برگشتی در زندگی افراد

در اینجا نگاهی به روش‌های مختلفی که یک چک برگشتی می‌تواند در زندگی شما تاثیر بگذارد، شده است:

1- بانک صاحب حساب چک برگشتی را جریمه می‌کند.

 اگر به دلیل کمبود بودجه یا هر دلیل فنی دیگری مانند عدم تطبیق امضا، چک شما برگشت بخورد، بانک جریمه خواهد کرد و ممکن است دیگر به فرد متخلف دسته چک اعطا نشود. آمار چک برگشتی متاسفانه در کشور بالا است و گرفتن چک به نوعی ریسک محسوب می‌شود. البته دولت و بانک مرکزی با اقداماتی که در این چند سال انجام داده‌اند، توانسته‌اند تا حد زیادی آمار چک برگشتی را کاهش دهند.

2-چک برگشتی می‌تواند نمره و رتبه اعتباری شما را خراب کند.

 حتی یک چک برگشتی تنها می‌تواند بر روی رتبه و  نمره اعتباری شما بطور جبران ناپذیری تا حدی تاثیر بگذارد که احتمالا در آینده می‌توانید از گرفتن وام محروم شوید. چرا که دیگر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دیگر با استعلام بانکی و گرفتن گزارش معوقات بانکی از سامانه‌های اعتبارسنجی نسبت به تعداد چک برگشتی و نمره و رتبه اعتباری او مطلع شوند. بهترین راه برای نگه داشتن رتبه و نمره اعتباری و بهتر کردن آن  این است که اطمینان حاصل کنید که چک های شما هرگز برگشت نمی‌خورند و حتی پس از پاس شدن آن، حداقل مانده حساب شما به حد کافی خواهد بود. 

3-امکان دارد از شما نزد مراجع قضایی شکایت کنند.

اگر چک تان برگشت بخورد، ممکن است طرف متضرر بر علیه تان پرونده‌ای کیفری نزد مراجع قضایی تنظیم و از شما شکایت کند. پس برای اینکه از وضعیت معوقات بانکی و تعداد چک برگشتی  خود مطلع شوید از سامانه‌های اعتبار سنجی برای گرفتن استعلام بانکی اقدام کنید. بسیاری از افراد از سامانه‌های اعتبار سنجی استفاده می‌کنند تا قبل از درخواست وام یا کارت اعتباری جدید، نمره اعتباری فعلی و تعداد چک برگشتی خود را ببینند. آنچه ممکن است متوجه نشوید این است که این وب سایت‌ها همچنین اجازه می‌دهند که به گزارش اعتبار سنجی خود دسترسی پیدا کنید تا بتوانید تمام اطلاعاتی را که تعیین کننده نمره اعتباری سه رقمی است، ببینید.

چک برگشتی چه تاثیری می‌تواند در زندگی افراد بگذارد

مشکلات چک برگشتی

چطور از برگشت خوردن چک جلوگیری کنیم؟

افراد می‌توانند با رعایت دقیق‌تر مانده حساب چک خود، تعداد چک برگشتی را کاهش دهند، با استفاده از یک سیستم مالی ثبت چک به روز برای ثبت تک تک بدهی‌ها و واریزها، یا با نگه داشتن ته برگ‌های چک‌های صادر شده از برگشت خوردن آنها جلوگیری کنند. افراد همچنین می‌توانند یک حساب پس انداز باز کرده و آن را به حساب چک خود پیوند دهند تا هزینه‌های اضافی را پوشش دهند. از طرف دیگر، آنها ممکن است تصمیم بگیرند که چک‌های کمتری بکشند یا برای پرداخت بسیاری از هزینه‌های خود از پول نقد استفاده کنند.(همین حالا می توانی از تاثیر وجود چک برگشتی بر گزارش اعتبارسنجیت اطلاع پیدا کنی)

منابع: johnnyjet investopedia

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.