چطور می‌توان جلوی چک برگشتی را گرفت؟

چک برگشتی چکی است که دریافت کننده چک هنگام وصول آن نزد بانک با پیغام عدم موجودی کافی حساب از بانک برای وصول و دریافت پول آن مواجه می‌شود. هم کسی که چک را صادرمی کندو هم دریافت کننده چک می‌تواند با اقداماتی که انجام می‌دهد، جلوی چک برگشتی را بگیرد. کسی که چک را می‌نویسد باید اطمینان حاصل کنند که در تاریخ مشخص شده به میزان مبلغ نوشته شده در چک در حساب خود پول دارد.

اقداماتی که صاحبان چک با رعایت آن می‌توان جلوی چک برگشتی را بگیرند.

1-تعادل را بشناسید: مانده حساب موجود خود را (که ممکن است با مانده حساب شما متفاوت باشد) بررسی کنید. از  طریق سامانه‌های اعتبارسنجی می‌توان استعلام بانکی گرفت. (افراد دریافت کننده چک می‌توانند با گرفتن استعلام بانکی از صاحب چک گزارش حساب و وجود یا عدم وجود چک برگشتی او را مشاهده کند.)

2-آینده نگری کنید: برای هزینه‌های غیر منتظره پول اضافی را در حساب بانکی خود بگذارید. این پول می‌تواند به شما کمک کند تا وقتی که پرداخت هزینه‌هایی را فراموش کرده‌اید و در هنگام اضطرار به پول نقد نیاز دارید این هزینه‌ها را جبران کنید. اگر به طور مداوم مانده حساب خود را بررسی و چک کنید، به احتمال زیاد هرگز هیچ گونه چک شما برگشت نمی‌خورد. 

3-حساب بانکی خود را متعادل کنید: مانده حساب، سپرده‌ها و برداشت‌های حساب خود را ردیابی کنید. اگر حساب‌های خود را متعادل کنید، قبل از اینکه بانک بخواهد اقدام کند، خودتان از موجودی حساب خود مطلع خواهید شد. برای جلوگیری از چک برگشتی و پرداخت جریمه، زمان سر رسید تاریخ چک را دارید.

4- با پرداخت کنندگان چک ارتباط برقرار کنید: اگر چکی را که کشیده‌اید و بعدا متوجه می شوید که قرار است برگشت بخورد، به سرعت با دریافت کننده تماس بگیرید. قبل از واریز چک، به آنها اطلاع دهید تا آن را برای وصول نزد بانک نبرد. این باعث صرفه جویی در وقت و هزینه برای هر دوی شما می‌شود. 

چطور می‌توان جلوی چک برگشتی را گرفت؟

دریافت کننده چک

اقداماتی که دریافت کنندگان چک با رعایت آن می‌توان جلوی چک برگشتی را بگیرند.

دریافت کنندگان چک همیشه با پذیرش چک، ریسک می‌کنند، اما مدیریت این خطرات امکان پذیر است.

1-تایید اعتبار: برای تایید اعتبار قبل از پذیرش یا وصول چک، با بانک صاحب چک تماس بگیرید. برخی از بانک ها همکاری خواهند کرد، اما برخی دیگر هیچ اطلاعاتی در مورد حساب‌های مشتری ارائه نمی دهند. شما نمی‌دانید مگر اینکه امتحان کنید. 

2-استفاده از خدمات سامانه‌های اعتبارسنجی: افراد می‌توانند از پایگاه داده‌هایی استفاده کنند که حساب‌های مربوط به چک را ردیابی می‌کنند و با ارائه گزارش معوقات بانکی به جلوگیری دریافت چک از افراد بد حساب و بدقول و برگشت خوردن آن کمک می‌کنند. آنها حتی ممکن است پرداخت چک‌های بد را  با دریافت هزینه اضافی تضمین کنند.

3-فرآیندها: در مورد اینکه از چه کسی چک بگیرید، گزینشی عمل کنید. برای برخی از مشاغل، این ریسک ارزش آن را دارد و شما می‌توانید با گرفتن چک (در مقابل نیاز به کارت‌های اعتباری یا فقط پول نقد) به مشتریان بیشتری خدمت کنید. اما اگر می خواهید چک را بپذیرید، بهترین راه حل را دنبال کنید تا از برگشت خوردن آن جلوگیری شود.

منبع: thebalance

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.