چک برگشتی چیست؟

 چک برگشتی سندی است که برای وصول نزد بانک داده شده، اما مبلغ این چک قابل دریافت نیست زیرا صاحب حساب بودجه کافی برای تامین اعتبار آن را ندارد. هنگامی که یک حساب از بودجه کافی برخوردار نیست، بانک درخواست پرداخت مبلغ آن چک را رد می‌کند و آن را به فرد متقاضی باز می‌گرداند. به جای دادن پول به گیرنده، درخواست برگشت چک می‌شود تا صاحب حساب نسبت به رفع و رجوع آن اقدام کند.

چرا چک برگشت می‌خورد؟

هنگامی که افراد چک صادرمی کنند یک اعتماد به نفس وجود دارد: فورا هیچ تغییری در نقدینگی آنها اتفاق نمی‌افتد و چندین روز طول می کشد تا وجوه از یک حساب به حساب دیگر انتقال یابد. دریافت کننده چک (یا گیرنده چک) واقعا نمی‌داند که چکی که پرداخت کننده کشیده چه مقدار پول در حساب او وجود دارد، اما بیشتر مشتریان به صاحب چک اعتماد می‌کنند، بنابراین چک‌ها اغلب پذیرفته می‌شوند. این در حالی است که آنها می‌توانند از طریق سامانه‌های اعتبار سنجی چک (استعلام چک صیادی ) وضعیت دسته  چک رو بررسی میکنند و در صورتی مشاهده بد قولی و بد حسابی از آن فرد چک دریافت نکند. 

شما میتوانید هر مبلغی در چک بنویسید: امکان نوشتن چک برای هر مبلغی که می‌خواهید وجود دارد، خواه واقعا این مبلغ در حساب چک شما موجود باشد یا نه.

حوادث اتفاق می‌افتد: گاهی اوقات بطور تصادفی چک برگشت می‌خورد. ممکن است صاحب چک فراموش کرده باشد که مبلغ چک در حساب او موجود نیست. در این زمان افرادی که چک می‌کشند، می‌توانند از طریق سامانه‌های اعتبار سنجی گزارش اعتباری خود را دریافت کنند.

چک برگشتی چیست؟

چک برگشتی

دلایل اتفاق افتادن چک برگشتی چیست؟

در ادامه مقاله برخی از دلایل وقوع چک برگشتی بررسی می‌شود.

حساب‌های بسته شده: اگر حساب چک به هر دلیلی بسته شد، چک‌ها برگشت می‌خورند. در بعضی موارد، این نشانه کلاهبرداری است و همچنین می‌تواند در صورت کند بودن پرداخت چک‌های واریز کننده، چک برگشتی اتفاق بیفتد.
متوقف کردن پرداخت: اگر نویسنده چک  جلوی پرداخت چک را گرفت، بانک باید آن درخواست را احترام بگذارد. در این موارد، پرداخت کنندگان باید دریابند که چرا این درخواست انجام شده است و ترتیبات ارائه برای پرداخت یک روش جایگزین را انجام دهند. 
مشکلات با چک: در صورت وجود هرگونه مورد مشکوکی، بانک‌ها می توانند از پذیرفتن چک بپرهیزند. مشکلات رایج شامل امضاهای گمشده و چک‌های قدیمی است اما سایر موارد ممکن است باعث شود که بانک ها چک را بررسی کنند. 
وقتی چک برگشت می‌خورد بانک صاحب چک را مطلع می‌کند و مسئله را با او در میان می‌گذارد. بانک تایید خواهد کرد که آیا حساب چک دارای پول است یا خیر، اگر این چک خوب باشد، بانک چک را پرداخت می‌کند. در صورت بروز هر مشکلی، بانک توضیحات مختصری ارائه می‌دهد و درخواست را به بانک گیرنده باز می‌گرداند. سامانه‌های اعتبارسنجی در این زمینه بسیار کمک می‌کند و هر فردی می‌تواند قبل از دریافت چک گزارش اعتباری او را در سامانه‌ها بررسی کند و رتبه و اعتباری او را مشاهده می‌کند. سابقه چک برگشتی هر فردی در این سامانه‌های اعتبارسنجی و رتبه بندی مالی و اعتباری وجود دارد.

منبع: thebalance

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.